“Authentieke gin, geen opgeklopte verhalen, maar alle eigenschappen om een ster te worden”

In de Bluespoon Bar van het Andaz hotel in Amsterdam lanceerde Boomsma Distilleerderij gisteravond hun nieuwste spirit: Boomsma Dry Gin. De Gin gaat gekleed in een stijlvolle, hippe fles. Relaties, journalisten en mixologisten konden meteen proeven dat het niet gaat om zomaar ‘nog een gin’, maar om een bijzonder product op basis van 12 kruiden van zeer hoge kwaliteit. Presentator Tim Douwsma, de speciaal ontwikkelde cocktails en de show rond het thema ‘The Scent of a Spirit’ gaven de lancering de welverdiende glamour, zonder af te doen aan de Boomsma boodschap: authentiek, geen opgeklopte verhalen, een knipoog naar het verleden en een frisse blik op de toekomst. 

Bescheidenheid siert het familiebedrijf, maar bij deze lancering maakt die plaats voor gepaste trots; over alles van de Dry Gin is tot in de puntjes nagedacht. De vierkante fles met het eigenzinnige logo is een knipoog naar de jaren ’20 en ’30 en symboliseert de rijke geschiedenis van het bedrijf, terwijl het design niet misstaat in de meest hippe bars van het moment. Toch komt smaak voor Saskia en Chantoine Boomsma, 5de generatie aan het roer van dit familiebedrijf, op de eerste plaats, vooral in een tijdperk waarin de ginkaart in bars soms groter is dan de wijnkaart. In de Boomsma Dry Gin worden maar liefst 12 kruiden verwerkt die ook voorkomen in hun traditionele kruidenbitters, waaronder: engelwortel, gentiaan, gezegende distel, zoethout, duizendguldenkruid en laurier. Dit resulteert in een aromatische gin waarin vooral citrus en jeneverbes goed te ruiken zijn. De smaak is vol, rijk en zacht met een lange, kruidige afdronk.

Een bijzonder product vraagt om een bijzondere lancering, en hiervoor werd uitgeweken naar de Bluespoon Bar van het Andaz Hotel. Thema van de avond was ‘The Scent of a Spirit’, om iedereen bewust te maken van de rol van je neus bij de beleving van een drank, vooral als deze zo aromatisch is als de Dry Gin van Boomsma. Acteur en presentator Tim Douwsma, geboren Fries, fungeerde als host en onthulde samen met Saskia en Chantoine Boomsma de prachtige fles. Saskia Boomsma: “We zijn al zo lang bezig met het ontwikkelen van deze gin en de bijzondere fles, het is echt ons kindje geworden. Dat maakt het extra spannend om te zien hoe onze relaties en journalisten er op reageren. Gelukkig is iedereen onverdeeld enthousiast.”

Albert van Beeck Calkoen (Mr. Cocktail) was zo geïnspireerd door de gin dat hij een aantal Signature Boomsma Dry Gin cocktails ontwikkelde, waaronder de volgende:

Bramble
45 ml Boomsma Dry Gin
25 ml vers citroensap
15 ml suikersiroop
10 ml Boomsma Bramenlikeur

Mix de gin, citroensap en suiker in een tumbler. Roer goed door en vul het glas helemaal op met crushed ijs. Giet nu voorzichtig de bramenlikeur in het glas. Serveer met 2 korte rietjes, een partje citroen en één verse braam.

Dry Gin & Tonic (Boomsma’s Perfect Serve) 
35 ml Boomsma Dry Gin
100 ml Premium Tonic Water
Garneer met blauwe bessen

Schenk de gin in een Boomsma Gin glas en vul het glas met ijsklontjes. Voeg de tonic en de blauwe bessen toe en roer eventjes rustig door.

Over Boomsma Distilleerderij
Boomsma Distilleerderij werd in 1883 opgericht in Leeuwarden, dus zo’n 130 jaar geleden verscheen de eerste fles Boomsma “Oud Friesche” Beerenburger op tafel. Dit karakteristieke kruidenbitter werd al snel in brede kring gewaardeerd. Vandaag de dag brengt Boomsma een uitgebreid assortiment aan binnen- en buitenlandse dranken, waaronder Glen Talloch Whisky, Esbjærg Vodka en Old Captain Rum. In tegenstelling tot de meeste andere distilleerderijen is Boomsma nog steeds een zelfstandig familiebedrijf. Onder leiding van de vijfde generatie worden oude tradities gekoesterd en nieuwe ambities gerealiseerd.

Productinformatie Dry Gin: 
Adviesprijs consumenten:            € 28,95
Inhoud fles:                                0,7 liter
Alcohol percentage:                     45%