Over het algemeen is het Nederlandse straatbeeld wat betreft auto’s niet verkeerd. Tuurlijk, je ziet niet op iedere hoek van de straat een Ferrari of Lamborghini, maar toch. Er rijden genoeg mooie Audi’s, BMW’s en Porsche’s rond om te constateren dat er een grote groep mensen is die graag een wat duurdere auto rijdt. Sterker nog, over het algemeen gaan we in Nederland steeds meer duurdere auto’s rijden, zo concludeert de ING uit cijfers over de huidige automarkt.

De automarkt in Nederland beleeft mooie tijden

Wat opvalt is het feit dat de algehele markt het afgelopen kwartaal met 18% steeg, naar 4,4 miljard euro omzet op jaarbasis. Overigens werden er in het eerste kwartaal van dit jaar niet alleen meer auto’s verkocht, maar steeg de gemiddelde prijs van een verkochte auto ook aanzienlijk. Een auto werd in januari, februari en maart voor gemiddeld €32.500 verkocht – inclusief belasting. Dat bedrag lag in 2017 ongeveer €1.000 lager. In 2010 lag dit bedrag zelfs €7.500 lager.

Auto’s boven de €30.000 lijken steeds meer in trek te zijn. De ING geeft wel aan dat een aanzienlijk deel van de stijging te verklaren is door de stijging in belastingen. Waar kopers voorheen nog konden profiteren van diverse regelingen, daar is dat nu niet meer het geval. Het grootste aandeel is misschien nog wel het wegvallen van fiscale voordelen voor zakelijke rijders.

Ondanks milieubewuste markt gaat men niet kleiner rijden

Het idee dat steeds meer mensen een klein autootje kopen wordt door deze cijfers ook ontkracht. Sterker nog, de SUV lijkt nog steeds bezig aan een sterke opmars. In het eerste kwartaal van 2018 was deze klasse goed voor maar liefst 35% van de totale omzet. Een andere harde stijger – logischerwijs – is de elektrische auto. Men gaat ook hier steeds bewuster mee om en dat is terug te zien in de omzetcijfers en de hoeveelheid elektrische auto’s die verkocht worden.

Bovendien zien we ook een stijgende lijn in het aantal afgesloten autoverzekeringen. Dit kan duiden op een actiever gebruik van auto’s – waar deze voorheen vaak stil stonden en niet reden. Overigens moet hier wel de kanttekening worden gemaakt dat de gemiddelde consument nog steeds niet proactief omgaat met het afsluiten van een autoverzekering. Zo worden er vaak veel te dure verzekeringen afgesloten of besluit men voor een mindere dekking te gaan – iets waar je achteraf vaak spijt van krijgt. Een kleine moeite: je autoverzekering vergelijken. Zo weet je zeker dat ook dit facet van het verhaal volledig gecoverd is.

Er werd eerder al gemeld dat de autoverkopers dit jaar goed zijn begonnen. Sterker nog, RAI Vereniging en BOVAG melden zelfs dat er de eerste drie maanden van dit jaar 136.000 nieuwe auto’s zijn verkocht. Een stijging van 14% ten opzichte van een jaar eerder. Uiteraard zijn de kleine auto’s nog wel steeds het meest in trek. Deze groep werd in het eerste kwartaal geleid door de Volkswagen Polo, welke op zijn beurt weer werd gevolgd door de Ford Fiësta. Een goed begin van het jaar wat betreft de autobranche dus. Een stille hint dat het ons allen iets beter gaat?

Bron: Nu.nl