ING-klant verliest €43.800 door het over te maken naar het verkeerde rekeningnummer

Ja, dit is het soort verhaal waar je hartslag wel even iets hoger van wordt. Het komt wel eens voor dat bedrijven of instanties hun rekeningnummer opheffen. Volgens de regelgeving moeten de klanten hiervan op de hoogte worden gebracht en dan is er geen vuiltje aan de lucht. Zou je zeggen. In het geval van deze ING-klant gaat die vlieger helaas niet op. Hij maakte namelijk in één keer €43.800 over, naar het verkeerde rekeningnummer welteverstaan. 

ING heft rekeningnummer voor hypotheekaflossing op en wijst het aan een particulier toe

In 2012 meldde de ING aan haar klant dat het rekeningnummer voor de hypotheekaflossing opgeheven zou worden. De betreffende klant werd dus op juiste wijze op de hoogte gebracht van de wijziging, maar besloot hier vervolgens niet direct gehoor aan te geven. Hij ging namelijk door met het overschrijven van z’n hypotheekaflossing, wat ook terug te zien was in z’n hypotheekoverzicht. Vooral door de registratie ging de klant er vanuit dat het nog steeds werkte om op deze manier af te lossen.

In juni 2017 ging het rekeningnummer naar een particulier. ING besloot op dat moment dat het rekeningnummer lang genoeg ‘non-actief’ had moeten zijn om het veilig over te kunnen dragen naar een particulier. Begin 2017 ging het nog goed met het aflossen van de hypotheek en werden de bedragen nog weergegeven in het overzicht. Toen de klant in 2018 besloot een extra aflossing te doen op z’n hypotheek, te weten een bedrag van €43.800, werd het bedrag bijgeschreven op de rekening – welke dus inmiddels toebehoorde aan een particulier.

De nieuwe eigenaar van de rekening, dus niet de ING, zag het bedrag binnenkomen met de omschrijving ‘extra aflossing hypotheeknummer … leningdeel 1.0’. Daarop werd niet besloten om het geld terug te boeken. Nadat de ING-klant doorhad dat er het een en ander fout was gegaan, deed hij aangifte van verduistering dan wel witwassen. Er werd tevens nog een klacht ingediend bij ING zelf.

De klant eist vergoeding mét rente, ING gaat hier niet in mee

Volgens de klant zou ING in deze situatie een regel van vijf jaar moeten hanteren. Echter, is dit volgens de ING niet het geval. De bank geeft aan dat ze niet akkoord gaan met de eisen van de klant en geeft tevens aan dat het klachteninstituut Kifid de aanpak eveneens goedkeurt. Of de klant z’n geld terug krijgt, dat is nog maar de vraag. Daar is verder nog geen oplossing voor gevonden.

Verder lezen

Dat er in ons kleine kikkerlandje genoeg vermogende mensen zijn te vinden, dat hebben we jullie al...

We weten dat 1 januari al even geleden is en sporten inmiddels geen goede gewoonte meer is, maar...

Met uitverkochte stadions en miljoenen streams is het geen verassing dat artiesten een aardig...