De BMW 7 Serie met V12 is al jaar en dag de snelste productieauto die je bij het merk kunt krijgen. De overdaad aan koppel en vermogen zorgt ervoor dat je in alle rust en stilte naar hoogst illegale snelheden sprint. De vorige 760i had bij tussensprints op nat wegdek regelmatig het ESP nodig, het lampje knipperde dan ook vrolijk mee zonder dat de auto een krimp gaf. Bij de nieuwe 760 is BMW een andere weg ingeslagen en krijg je standaard xDrive, waardoor je nooit meer last van tractieproblemen hebt. Daarnaast krijgt de uiterst potente zakenlimousine tegenwoordig de ‘M-performance’ badge mee, wat nog hogere verwachtingen schept. PureLuxe ging op pad met de M760Li, waarbij geen optie on-aangevinkt is gebleven.

Sportief of chique
Een leek ziet een fraaie 7 Serie met M-sportpakket, de kenner ziet direct dat dit geen ‘standaard’ Zeven betreft. De grote uitlaatpijpen met daartussen een optische scheiding verraden de dikke twaalfcilinder. Het M-pakket maakt de Siebener sportiever dan je bij een grote zakenlimousine verwacht. Mocht dit je te gek worden, kan je altijd nog voor de ‘Excellence-uitvoering’ kiezen. Deze mist de sportieve details, maar wordt gesierd door chique chroomkleurige elementen.

Als de koning rechts-achterin
Het interieur van de huidige 7 Serie is een bekende werkplek. Een plek die ervoor zorgt dat je niets te wensen overhoudt, zowel voor- als achterin. Beginnen we voor (de Zeven juist bedoeld om ook zelf te rijden) dan tref je twee fantastische zetels aan, bekleed met exclusief bruin leder en dito afwerking. Je kijkt tegen een eveneens fraai afgewerkt dashboard aan, voorzien van alle gemakken. BMW’s iDrive blijft de standaard in autoland, het systeem doet precies en bloedsnel wat jij wilt. De audio wordt verzorgd door Bowers & Wilkins en behoort daarmee ook tot de absolute top. De gemiddelde concertzaal is jaloers op deze geluidskwaliteit.

Achterin deze (standaard) verlengde M760Li wordt het pas echt feest. Rechts-achterin geniet de voorkeur, vanuit daar kun je namelijk de passagiersstoel met een druk op de knop helemaal vooruitschuiven. Hierdoor ontstaat een enorme beenruimte, waardoor je als de koning languit kunt gaan liggen. Met een klik op de massagestand via de uitneembare tablet, val je in alle rust in slaap. Mocht je hier nog niet aan toe zijn, kun je er altijd nog voor kiezen de koelkast te openen en een goede fles bubbels te poppen. Je moet dan wel met de oppassen voor de alcantara-dakhemel, die wil je uiteraard niet beschadigen.

Van comfortabele limousine tot dynamische sedan
Het is een magisch moment om de eerste keer op de startknop te drukken, we zijn erg nieuwsgierig naar het geluid van de 6,6 liter grote V12. De vorige generatie was fluisterstil en startte met een subtiele grom, de nieuwe ontwaakt met een diepere brul die heel herkenbaar is voor een twaalfcilinder. In de ‘comfort’-stand hoor je de krachtbron geruisloos zijn werk doen, enkel de uitlaten zorgen voor een deftige grom. Nieuw aan de M760Li is dat je ‘m in sportstand tot een hele andere auto kunt omtoveren, de comfortabele limousine wordt dan een dynamische sedan met bijpassend geluid. De uitlaten brullen flink en klappen bij het schakelen, zeker als je de schakelflippers gebruikt. De automaat schakelt razendsnel en doet eigenlijk altijd precies wat je verwacht. De koets blijft in bochten behoorlijk vlak, je hebt geen enkel moment het idee in een auto van meer dan 2.100 kg te rijden. Ook de besturing is akelig direct, in combinatie met de meesturende achteras zorgt dit voor een uitstekende rijdynamiek. In geen enkele andere auto in dit segment is zo plezierig om zelf achter het stuur te kruipen.

De sprint van 0 tot 100 km/u gaat in 3,7 tellen en dat maakt ‘m op dit moment de tot de snelste productie BMW. De nieuwe M5 gaat hier verandering in brengen, maar wordt momenteel nog niet geleverd. Moeiteloos schiet je met deze dikke 7 Serie door het verkeer. Geef je volgas, dan schakelt de bak niet eens terug maar gebruikt het koppel om razendsnel te versnellen. Dit betekent dat je in alle rust reist zonder brute klappen te ontvangen. Op papier zal je vast denken, die 750i biedt eigenlijk wel voldoende pit. Dat klopt, maar als je deze M760Li hebt gereden ben je verziekt en zal je altijd naar die potente V12 blijven snakken.

De über-Beamer
De nieuwe BMW M760Li is een bijzondere auto. Hij biedt alles wat een limousine bieden moet, en meer. Hij is bloedsnel, super comfortabel en desgewenst behoorlijk sportief. Deze unieke combinatie maakt deze über-Beamer tot een droomauto. Deze topklasse limousine zal voor veel mensen bij een droom blijven, met een vanaf prijs van een kwart miljoen is deze M760Li ruim twee keer zo duur dan een aangeklede 740Li. Daarnaast ben je er dan nog niet, want er staan dan alsnog heel verleidelijke opties on-aangevinkt op de lijst. Zo moet je voor de individueel instelbare achterstoelen, tv-schermen en de bijzondere lakkleur zomaar nog 50.000 euro bij de vanaf prijs optellen. Dit maakt dat je een gelieve 301.731 euro bij de dealer moet achterlaten voor dit testexemplaar. Dat is heel veel geld, maar je kunt wel vertellen dat je de über-Beamer bezit en daarmee iedereen achter je laat.

Tekst: Gregory Weller
Foto’s: Jeroen Hanselman