Creed: Unieke niche parfums met een klassieke twist

De geheimen van het parfumhuis House of Creed worden al generaties lang doorgegeven van vader op zoon. Laatste in de rij is momenteel de 37-jarige Erwin Creed. Hij behoort tot de zevende generatie en hoewel zijn vader Olivier Creed nog steeds de leiding heeft, is Erwin al verantwoordelijk voor het wereldwijd selecteren van nieuwe verkooppunten van de exclusieve herenparfums. Ook was hij betrokken bij het ontwikkelen van een aantal goedlopende geuren. “Ik vind het belangrijk om onze kwaliteit te waarborgen en het merk stap voor stap te blijven ontwikkelen.”

Half Engelsman, half Fransman
In 1760 is het James Henry Creed, die met het openen van zijn eerste winkel in Londen, House of Creed opricht. De verfijnde herenparfums van Creed staan bekend om hun kwaliteit en originaliteit, omdat ze op unieke wijze met de hand geproduceerd worden. Al snel maken de Creed parfums ook naam in de rest van Europa, waardoor de fabriek in 1824 naar Parijs wordt verplaatst. “Dit was een strategische zet om onze parfums in heel Europa beter te kunnen leveren”, vertelt Erwin Creed. “Maar aan de Engelse oorsprong van het bedrijf zijn we altijd trouw gebleven. Ik beschouw mezelf dan ook als half Engelsman, half Fransman.”

Het draait om passie
Zelf woont Erwin Creed in Zwitserland, maar hij noemt het vliegtuig zijn ‘tweede huis’. “Ik vlieg de hele wereld over om de beste verkooppunten te selecteren. Deze winkels zijn voor mijn parfums als een oppas voor je kinderen, die wil je persoonlijk kennen.” In Nederland waren de buitengewone herengeuren in 2003 voor het eerst in de winkels van Oger te verkrijgen. Later komen daar onder meer de winkels van Skins bij. Om de kwaliteit hoog te houden, hecht Erwin Creed veel waarde aan deze exclusiviteit. “Onze parfums worden nog altijd op traditionele wijze met de hand vervaardigd in onze fabriek net buiten Parijs en kosten veel werk om te produceren. Dit maakt het een waar luxeproduct, waarbij kwaliteit boven kwantiteit gaat.” De wil om de grootste te worden is bij de jonge Creed dan ook niet te bespeuren en met marketingactiviteiten houdt hij zich niet bezig. “Ik zie veel potentieel voor Creed, maar het draait allemaal om passie.”

Om zo nu en dan aan de drukte en hectiek van het familieconcern te ontsnappen, stapt de parfumeur graag in een raceauto. “Tijdens een race van 20 minuten vergeet ik alles om me heen. Het zijn die zeldzame momenten dat ik even niet met de business bezig ben.”

De favorieten van Erwin Creed

Wereldstad
“New York. Ik ben een echte city boy, dus ik hou van de energie die daar bruist. In Azië geldt hetzelfde voor Hong Kong. En Parijs is een prachtige stad, zeker in de vroege ochtend als er nog niemand op straat is.”

Concurrerend parfummerk
“Ik hou wel van een goede concurrent en op dit moment is dat Francis Kurkdjian. Voorheen was Frédéric Malle dat ook zeker, totdat hij zijn bedrijf verkocht.”

Auto
“Ik heb een Audi RS6, maar die staat vooral in mijn garage. Het klinkt gek als race-fanaat, maar ik hou niet van rijden buiten het circuit. Ik neem veel liever de trein, of – als de rit langer dan vier uur duurt -het vliegtuig.”

Modemerken
“Ik ga graag gekleed in ISAIA. Het ultieme horloge is voor mij een Patek Philippe. Ik heb er een op het oog, maar die is erg duur. Zo’n 19.000 euro. Dus voor ik overga tot aankoop, wil ik er echt zeker van zijn. Grote uitgaven doe ik nooit impulsief, het is soms beter om op dingen te moeten wachten.”

www.creedfragrances.co.uk

Tekst: Christine Spanjaard

Lees hier meer artikelen uit Pure Luxe Magazine 2

Verder lezen

Dat wij mensen onszelf af en toe in de watten leggen, daar zijn we groot voorstander van. Laten we...

Als je het woord luxe in de encyclopedie opzoekt, staat er bovenaan: ‘wat prettig is, maar niet...

Een suite van 413 m² met een eigen spa, een Steinway vleugel en een panoramabalkon, kunst van o.a....