Breitling wordt wereldwijd gezien als een van de grootste horlogemerken. Niet geheel onlogisch, het merk heeft door de jaren heen aardig wat iconen voortgebracht en stond erom bekend altijd zeer hoge kwaliteit af te leveren. Toch is er de afgelopen jaren een aardige deuk aangebracht in de imago – niet in de laatste plaats door de koers van het merk zelf. Met het aantrekken van ‘horlogerie-magiër’ en keiharde zakenman George Kern hoopt het merk de weg naar boven weer in te kunnen zetten.

George Kern wil Breitling’s grenzen verleggen

Het horlogemerk staat tot op de dag van vandaag voornamelijk bekend om horloges die een achtergrond hebben in de luchtvaart. Een stevige pijler en eentje die vrijwel in één adem met het woord ‘Breitling’ wordt uitgesproken. Toch denkt Kern daar anders over. Het mag dan wel de identiteit van het merk zijn, er moet niet in hokjes worden gedacht. Daarom heeft hij besloten dat er het een en ander gaat veranderen wat betreft merk-associaties en collectie-breedte.

breitling george kern visie toekomstplan horloges Pure Luxe

Een avontuur dat voor Kern niet geheel onbekend is. Zo heeft hij hetzelfde voor elkaar gekregen bij IWC. Ook daar was er behoefte aan structuur en een duidelijke vaarrichting. Hij zegt dat het verschil tussen succesvolle merken en onsuccesvolle merken simpelweg ligt in de manier van uitvoeren. Als je als merk de juiste ‘execution‘ hanteert, dan werkt het praktisch altijd wat je voor ogen hebt.

breitling george kern visie toekomstplan horloges Pure Luxe

Het omarmen van passionisten en veranderen van een associatie

Het grote verschil tussen Kern’s werk bij IWC en hetgeen hij nu bij Breitling gaat doen zit ‘m in het feit dat hij nu een bestaand fundament moet wijzigen. Het is niet z’n bedoeling om dit fundament volledig onderuit te halen en iets nieuws te bouwen, maar hij wil er als het ware een extra add-on aan toevoegen. Volgens Kern is de Breitling-luchtvaart associatie een ‘niche in een niche’. Klinkt ingewikkeld en dat is ’t ook.

Waar men in de Verenigde Staten dol is op deze associatie, daar heeft er in Azië vrijwel niemand iets met dit duo. Dat wil overigens niet zeggen dat Breitling horloges slechts zijn, integendeel. Het gaat erom dat het merk toegankelijk wordt en laat zien dat er veel meer is dan bijvoorbeeld de ‘Navitimer’. Zo worden de Breitling Superocean en Breitling for Bentley als warme broodjes verkocht (in merk-perspectieven).

breitling george kern visie toekomstplan horloges Pure Luxe

Het is dus nu aan George Kern de taak om te laten zien dat het merk veel meer omvat dan enkel luchtvaart. We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe weg die het merk in zal slaan. Ergens hopen we vurig dat er weer zulke mooie horloges gemaakt worden als de vintage Breitlings. Toen het nog écht pareltjes waren.

Bron: Breitling