Een tijd geleden werd er in Singapore een levensgrote snoepautomaat gemaakt. Normaliter niets speciaals, behalve in dit geval. De automaat bevatte namelijk geen snoep of stuiterballen, maar luxe sportwagens. Pre-owned sportwagens om precies te zijn. Een creatie die wereldwijd op veel aandacht kon rekenen. Natuurlijk kon het niet onopgemerkt blijven en ’t was wachten totdat een groot bedrijf erop in zou spelen. De Chinese E-commerce gigant Alibaba heeft de aftrap gegeven lijkt het. Het bedrijf gaat in China levensgrote automaten bouwen met daarin nieuwe auto’s.

Automaten met katten-thema

Het is nou niet direct een combinatie die als eerste in ons opkomt, maar de automaten (twee stuks) zullen een katten-thema krijgen. Waarom, dat durven we niet te zeggen. Al denken we dat het iets te maken heeft met het feit dat katten het heel goed doen in China – in Azië in ’t algemeen. De twee automaten zullen te bewonderen zijn in Nanjing en Shanghai. Het lijkt min of meer de aftrap van een samenwerking tussen Alibaba en Ford. Deze zou gebaseerd zijn op zulke grote automaten en de verkoop van extra Ford auto’s in China.

Alibaba autoverkoop in levensgrote automaat in China Pure Luxe

Autoverkoop zonder staff

De automaten moeten het mogelijk maken om auto’s te bekijken, een test-rit te maken én de betreffende auto direct te kopen en mee naar huis te nemen. Er zijn natuurlijk wel een aantal eisen waar de potentiële koper aan moet voldoen. De klant moet een score hebben van 700+ in het China Zhima Credit systeem en een geverifieerd Alibaba Super Member zijn. We verwachten dat dit voor veel Chinezen geen probleem zal zijn, zeker aangezien Alibaba zo in trek is daar.

Volgens Huan Lu (Marketing Director van Tmall’s Automotive Division) – eigendom van Alibaba – is het de bedoeling om klanten te laten proeven aan de nieuwe wensen van autoverkoop. Het is de bedoeling dat het proces van autokoop wordt vereenvoudigd en dit enkel en alleen om de klant draait. Door onder andere gezichtsherkenning wordt er voor gezorgd dat potentiële fraude niet mogelijk is. Naar het schijnt zullen alle grote merken vertegenwoordigd worden in de automaten.

Is dit de toekomst?

Het lijkt misschien een absurdistische gedachte, maar wanneer dit werkt zien wij hier toch wel enige potentie in terug. Wat ons wel bezighoudt is het stukje informatie die een verkoper je nu kan geven over een auto – hoe lost dit systeem dat op? Overigens stellen we wel voor dat een dergelijke automaat in Nederland een iets mooier (volwassener) design zal krijgen. Je Mercedes oppikken bij een torenhoog katten-hoofd is nou niet bepaald een alledaagse situatie.

Bron: Luxurylaunches