De technologie staat voor niets. We durven wel te stellen dat de afgelopen tientallen jaren – met name eind jaren negentig en begin 2000 – de technologische ontwikkelingen in rasse schreden aan ons voorbij vlogen – en dat nog steeds doen. Vodafone heeft dit enkele weken geleden bewezen met een ongelooflijk stukje kunst. Samen met enkele Nederlanders werd er namelijk een ‘Formula Brain’ gereden. Een race die plaatsvond waarbij bestuurder, ver verwijderd van z’n auto, de bolide met enkel herseninspanning over de finishlijn moest sturen.

De Vodafone Formula Brain laat de wereld zien waar we toe in staat zijn

Autoracerij is op dit moment erg hot in Nederland. Logisch ook, nu Max Verstappen achter het stuur zit in de koningsklasse van de autosport. Een goed moment dus om deze sport aan te grijpen en men kennis te laten maken met technologische ontwikkelingen. In de onderstaande video zien we hoe de winnaars van de regionale competities in één landelijke finale hun raceauto over de finishlijn sturen. Door enkel gebruik te maken van herseninspanning en die elektroden via het 4G-netwerk van Vodafone door de sturen naar de auto, moesten de deelnemers proberen de snelste tijd neer te zetten. Logischerwijs werden ze bijgestaan door een camera op de auto die hen voorzag van real-time beeld.

Door eerst enkele regionale competities te organiseren konden deelnemers hun eigen tijd neerzetten in een virtuele simulatie. Uit deze tijden werd vervolgens een selectie gemaakt, zodat uit iedere regio iemand aan de start stond in de algemene finale. Een unicum en beslist iets wat de deelnemers zelf ook als heel bijzonder hebben ervaren. Tijdens de finale-race werden de deelnemers uitgerust met een speciale helm. Deze helm meet de hersenactiviteit en bepaalt op basis daarvan wat de auto moet doen. Hoe sterker de focus van de coureur, hoe harder de auto gaat. Anderzijds zorgt een hele neutrale hersentoestand weer voor een vertraging in de snelheid.

Innovatie als steunpilaar voor Vodafone

Het is ’t perfecte voorbeeld van de innovatieve aspecten binnen Vodafone als bedrijf en de technologische vooruitgang in z’n algemeen. Door dergelijke events krijgen wij allen een beter beeld van de ontwikkelingen binnen een telecom-gigant als Vodafone. Daarnaast wordt duidelijk op welke wijze ons mobiele netwerk functioneel kan zijn. Bovendien zijn de deelnemers aan de Formula Brain allemaal zeer enthousiast over de wijze waarop dit tot stand is gekomen. Wat ons betreft een zeer bijzonder evenement en een mooi kijkje in de toekomst.

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Vodafone