White Canvas bewaakt uw online reputatie, vertelt eigenaar Marco Juffermans: ‘Iedereen heeft het recht om vergeten te worden’

1996. Zomaar een straat in Nederland. Er is een moord gepleegd. Precies op het moment dat de politie aankomt, loopt er een jongen door die straat, twaalf jaar oud. De politie arresteert hem, waarmee hij officieel verdachte is van de moord. Iemand schrijft dat op en zet het bericht online. Tien jaar later is de jongen daardoor nog steeds verdacht. Terwijl hij daar alleen maar liep. Met het voorbeeld wil Marco Juffermans maar zeggen: het kan iedereen overkomen. ‘Met de komst van internet is niemands reputatie meer veilig.’ Reden voor hem om in 2006 White Canvas op te richten, specialist in online reputatiemanagement. Een wereldwijde primeur.

Online reputatiemanagement

Wat kan White Canvas precies voor ieder van ons betekenen? ‘Google is een machine, een algoritme dat werkt op relevantie: wordt een bericht vaak aangeklikt, dan blijft het hoog staan. Als om het even wie dus zomaar een negatief bericht de wereld in helpt, blijft dit volgens de regels van Google boven aan de pagina staan. Voor altijd! Dan ben je de rest van je leven veroordeeld tot jezelf beschermen tegen de negativiteit die iemand zomaar een keer online heeft gezet. White Canvas managet die Googleresultaten. Voor personen, denk aan politici, en bedrijven – van mkb tot en met beursgenoteerd.’

White Canvas reputation guards online reputatie Pure Luxe

Om dit technisch én juridisch onderbouwd te kunnen doen, ontwikkelde White Canvas de gepatenteerde S.I.L.K. Technology. ‘Er zijn namelijk nog geen wetten, de overheid heeft nog niet ingegrepen, en totdat dat gebeurt en zolang mensen dus anoniem negatieve berichten over jan en alleman kunnen plaatsen, blijven wij ervoor zorgen dat die worden verwijderd.’

Persvrijheid

In Nederland hechten we een enorme waarde aan de persvrijheid. En terecht, stelt Juffermans. ‘Maar daardoor denken we wel dat wat op internet wordt geschreven waar is. Terwijl: het is maar een mening. White canvas is er om een reële weergave te geven van de feiten. Daarom leggen wij graag uit dat we een gezonde schakel zijn, die met name op internet een reëlere weergave van feiten geeft dan zonder ons toedoen zou gebeuren.’

White Canvas reputation guards online reputatie Pure Luxe

Must-see: op YouTube toont een vrolijk filmpje aan dat we alles wat online wordt gezegd geloven. Want slangen hebben benen, dat weet toch iedereen?!

Hij vervolgt: ‘Wij zijn van mening dat mensen het recht hebben om vergeten te worden. Dat zie ik ook als een taak en daar sta ik achter, want door de enorme ontwikkeling van online zijn we allemaal enorm kwetsbaar geworden.’

Gezond spanningsveld

Neem de situatie na een faillissement. Marco Juffermans: ‘Je bent door de curator geholpen, alles is afgehandeld en je wilt door, maar… je faillissementsdossier staat online. En blijft daar staan. Daar ondervind je blijvend schade van. Of neem een keukenboer of vloerenlegger: 999 klanten zijn zeer tevreden, maar die ene ontevreden klant gaat helemaal los op internet. Wat doe je dan? Mensen wanen zich onzichtbaar en onschendbaar achter hun scherm en plaatsen de meest grove zaken.’

White Canvas reputation guards online reputatie Pure Luxe

Morele dilemma’s

Richtlijnen zijn er niet, behalve Juffermans eigen integriteit. ‘Toen ik White Canvas in 2006 opzette, vroeg een vriend: wie help je niet? Ik antwoordde: iemand die veroordeeld is. Maar als iemand zijn straf heeft uitgezeten of zijn boetes betaald, dan kan dat weer wel. Het ligt niet zo zwart-wit. En ja, dat levert morele dilemma’s op waar we over nadenken en op de werkvloer zinnige discussies over voeren.’

En de reden om het Online Reputation Management Institute in het leven te roepen. ‘Als White Canvas kunnen we niet in ons eentje bepalen wat wel en wat niet kan. We hopen dat collega’s zich willen aanmelden om met ons daarover te discussiëren: wie help je wel en wie niet, waar ligt de grens, hoe ver gaan we?’

Online abonnement

Klanten van White Canvas zijn aangesloten op de online reputatiemonitor, die 24/7 bijhoudt hoe iemands Googleresultaten zich ontwikkelen. Daarom werkt het online reputatiemanagementbureau met een abonnementenstructuur. ‘Het is heel veel werk om berichten op bepaalde plekken te krijgen en te houden. Je moet eraan blíjven werken, wil je die posities behouden.’ En met een bedrag vanaf 300 euro per maand is dat betaalbaar voor iedereen.

Ook ontwikkelt White Canvas een app zodat klanten direct een melding krijgen wanneer er online iets over hen wordt gepubliceerd, positief of negatief. ‘Je reputatie komt immers te voet en gaat te paard.’