Het hing natuurlijk al even in de lucht, maar nu heeft Audi – in navolging van Volkswagen – eveneens de rekening mogen ontvangen. Het automerk uit Ingolstadt heeft een zeer gepeperde rekening gepresenteerd gekregen: €800.000.000. Om het nog maar even te benadrukken, dat is ‘Achthonderd miljoen euro’. Een fiks bedrag voor het tweede merk uit de VAG-groep. Eerder dit jaar was Volkswagen al aan de beurt, de partner uit Wolfsburg kreeg nog net iets meer: €1 miljard.

Audi krijgt rekening gepresenteerd voor de ‘sjoemeldiesels’

Het is hele verhaal rond de sjoemeldiesels heeft natuurlijk een enigszins frappante aftrap gekend. Zo werd de bal aan het rollen gebracht in de Verenigde Staten. Volkswagen probeerde daar gedurende een langere periode te voldoen aan strengere emissienormen door de controles te omzeilen met speciale software. Een actie die niet onopgemerkt bleeft. Enigszins ironisch dat een dergelijk probleem aan het licht komt in een deel van de wereld waar benzine-slurpers onderdeel zijn van de opvoeding. Want: geen truck in Amerika, is niet meetellen.

Hoe dan ook, toen Volkswagen op z’n zachtst gezegd betrapt werd op vreemde handelswijzen, werd direct het hele concern onder de loep genomen. Onder andere Audi en ook Porsche werden eveneens aan een grondige inspectie onderworpen. Dit resulteerde meermaals tot invallen bij hoge functionarissen binnen deze bedrijven. Een periode van intensief en diepgravend onderzoek werd ingesteld – zowel door de Verenigde Staten als door de Duitse overheid. De uitkomst lijkt nu steeds meer in kannen en kruiken: Volkswagen is al beboet en nu moet ook Audi eraan geloven.

audi boete sjoemelsoftware dieselschandaal diesels volkswagen Pure Luxe

Audi V6 en V8 dieselmotoren verkocht met foutieve software

De Duitse autoriteiten hebben een boete van €800 miljoen opgelegd welke direct is geaccepteerd door Audi. Hiermee wordt schuld toegegeven en lijkt het vooralsnog ‘case closed’. In het geval van Audi zou het gaan om modellen die verkocht werden met V6 en V8 dieselmotoren. Een veel voorkomend exemplaar, daar het merk deze motoren sinds 2004 bijna 5 miljoen keer wist te verkopen. Nu het onderzoek is afgerond blijkt dus dat deze motoren vervuilender dan de emissienormen destijds toelieten. Audi maakte daarbij – net als Volkswagen – gebruik van software om de werkelijkheid te verbloemen.

Topman van het concern zit vast op verdenking van directe betrokkenheid bij het schandaal

Afgelopen juni werd Rupert Stadler gearresteerd op verdenking van directe betrokkenheid bij het schandaal. Hij zou afweten van de frauduleuze aanpak en ermee akkoord zijn gegaan. Volkswagen besloot hem daarop – als reactie rondom alle commotie – te ontslaan. Nu Audi een boete heeft ontvangen is het onderzoek naar Stadler niet gestopt. Er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar hetgeen hij wel of niet heeft gedaan met betrekking tot dit gigantische schandaal. Mede door alle ophef rondom de gebeurtenissen zijn diesel-verkopen flink afgenomen in de afgelopen periode. Of het hiermee definitief over en sluiten is – dat valt te betwijfelen.