Met een prijskaartje van $1.5 miljoen is dit ’s werelds duurste filmposter

Filmposters worden met enige regelmaat een iconisch onderdeel van een film. Dit geldt zeker voor oude films, de waarde van dit soort posters kan oplopen tot grote hoogte. Nu zijn de originele posters van de horrorfilm The Mummy beschikbaar gesteld door Sotheby’s. Een bijzonder moment, want het blijkt zomaar dat één van deze posters de titel ‘duurste filmposter ter wereld’ draagt, met een waarde van maar liefst 1.5 miljoen dollar.

Filmposters worden meer en meer echte ‘collectibles’

In 1997 werd de poster gekocht voor $453.500, en nu moet deze dus 3 keer zoveel opleveren. Sam Sarowitz, auteur van boeken over filmposters en eigenaar van een high-end boutique van originele filmposters in Manhattan, vindt dit bijzonder nieuws: ”Het is groot nieuws dat we lang hebben gevolgd, hopelijk gaat de nieuwe eigenaar er goed mee om.” Verbaasd over de waarde is hij echter niet, omdat volgens hem horrorfilms uit de jaren ’30 de meeste waarde opleveren. Dit omdat ze nooit beschikbaar zijn gekomen voor het grote publiek, zoals veel andere verzamelitems dat wel zijn geweest, en nu ze dat wel zijn zijn ze zeer gewild.

filmposter PURE LUXE

Bij deze poster gaat het om een lithograph, waarbij het bijzondere de print-methode is. Het is geprint op duurder papier en met rijkere inkt, waardoor het er direct luxer uitziet. Deze methode is voor het laatst gebruikt in 1940. De designer is Karoly Grosz, de art directeur van Universal in die dagen. Hij is verantwoordelijk voor meerdere iconische posters uit die periode. Mocht je een grote filmfan zijn, en nog wat geld over hebben, dit is je kans om een unieke poster op de kop te tikken.

Bron: LuxuryLaunches

Verder lezen

Als we praten over het hedendaagse basketbal, dan is LeBron James zonder twijfel de grootste ster...

Met geld koop je alles – nou ja, bijna alles dan. Er zijn enkele dingen die met geen enkel bedrag...

We hebben hier bij Pure Luxe als een gesproken over een voetbaltafel van Hermès, een accessoire dat...