De Super Bowl is misschien wel het grootste jaarlijks terugkerende sportspektakel ter wereld. Niet zozeer vanwege het feit dat het dé American Football finale is, maar des te meer vanwege de beroemde Half-Time show en de reclames die het evenement omringen. Een gigantische gebeurtenis en hét moment voor marketingtijgers om te schitteren met geweldige reclames. Mits je als bedrijf genoeg geld op kunt hoesten natuurlijk. De prijs voor zo’n 30 seconden ad tijdens de Super Bowl is namelijk niet mals.

Super Bowl LIII kent wéér een prijsstijging

Het is al even geleden dat de Super Bowl haar reclametijden verkocht voor een appel en een ei. Toen bleek dat het evenement steeds meer aan populariteit won, werd de huid duur verkocht. Een 30 seconden durende reclame tijdens de Super Bowl wordt gezien als prime time. Veel beter wordt het niet voor een bedrijf. Deze 30 seconden ad brak voor het eerst door de grens van $1.000.000 in 1995 – tijdens Super Bowl XXIX.

Inmiddels is die prijs van 1 miljoen dollar al even uit het zicht verdwenen. Sterker nog, het was al in 2000 dat diezelfde ad voor een prijs van $2.000.000 werd verkocht. In slechts vijf jaar tijd verdubbelde de reclamekosten voor enthousiaste bedrijven. Maar ook dat lijkt inmiddels al een schijntje. De Super Bowl van afgelopen nacht wist namelijk een prijs van $5.250.000 te vragen voor 30 seconden aan reclame.

Een absurd hoge prijs die – hoe kan ’t ook anders – gewoon werd opgehoest door bedrijven. Neem bijvoorbeeld Anheuser-Busch InBev, het bedrijf nam maar liefst 8(!) verschillende ads voor haar rekening. Kassadit overzicht. Mocht je nou benieuwd zijn hoeveel kijkers zo’n Super Bowl jaarlijks weet te trekken, of gewoon graag zien hoe de prijs in de loop der jaren is gestegen, bekijk dan eens .