
Recordprijs: nummerplaat in Dubai geveild voor $ 9,5 miljoen
Die $ 9,5 miljoen overtreft het oude record met $ 500.000 en is de op twee na duurste kentekenplaat ter wereld
Wanneer supercars op zichzelf niet genoeg meer opvallen proberen uitslovers pronken door unieke nummerplaten aan te schaffen. Zo betaalde een 23-jarige in Abu Dhabi $ 2,64 miljoen voor een speciale nummerplaat en kan je in Monaco een Lamborghini Aventador SVJ Roadster van een Qatarees met het kenteken ‘123’ aantreffen ter waarde van € 10 miljoen.
Liefdadigheidsveiling van nummerplaat in Dubai
Het lijkt dus vooral een trend in het Midden-Oosten te zijn, want in Dubai is een kentekenplaat voor maar liefst $ 9,5 miljoen verkocht op een liefdadigheidsveiling in Dubai.
De driecijferige nummerplaat ‘A88’ maakte deel uit van de ‘Most Noble Numbers‘-veiling, net als nog drie andere driecijferige nummerplaten die voor het oprapen lagen: F55, V66 en Y66. Die drie werden afgehamerd voor respectievelijk $ 1,08 miljoen, $ 1,08 miljoen en $ 1,03 miljoen, terwijl ‘A88’ dus bijna voor negen keer zoveel als de anderen werd gekocht.
De in totaal $ 14,4 miljoen aan opbrengsten wordt overgemaakt aan het One Billion Meals-initiatief om de armen van voedsel te voorzien, aldus Arab News. “De veiling ondersteunt de humanitaire doelen van het 1 miljard maaltijden-initiatief, dat ernaar streeft een miljard berichten van hoop en solidariteit uit de VAE te sturen naar mensen in nood over de hele wereld – vooral in een tijd waarin voedselprijzen wereldwijd stijgen en honger meer dreigt dan 800 miljoen mensen.”
Op twee na duurste kentekenplaat ter wereld
Die AED 35 miljoen, omgerekend $ 9,5 miljoen, is een nieuw record, overstemd het oude record met $ 500.000 en is de op twee na duurste kentekenplaat ter wereld (duurste werd gekocht voor $ 14,800.000). Eerder dit jaar kocht Abu Sabah, ofwel Balvinder Sahni, één van de vele miljonairs die Dubai rijk is, de duurste kentekenplaat voor $ 9 miljoen nadat hij was weggestuurd bij een hotel omdat zijn nummerplaat “niet mooi genoeg” was.
Dan Tesselaar