
Pininfarina Battista breekt wereldrecord van snelste 0-100-tijd
De Battista neemt het record klakkeloos over van de Rimac Nevera
Nog niet zo lang geleden konden we melden dat de Rimac Nevera de snelste elektrische productieauto is. Maar, dat record is hij alweer kwijt. De Pininfarina Battista is namelijk een geduchte concurrent gebleken voor de Kroatische supercar. Dat is te zien in een bijzondere video die is verschenen op YouTube.
Pininfarina Battista breekt wereldrecord
Kleine kanttekening: de Battista heeft een kleinere afstand gereden dan de Nevera, die zo’n 400 meter reed. De snelheid van dit elektrische monster was goed te zien in een video van TopGear, die de Nevera onderwierp aan een snelheidstest tegen een Lamborghini Aventador. De resultaten waren werkelijk verbluffend.
Dit bericht op Instagram bekijken
Met een aandrijflijn van nota bene Rimac zelf wist de Pininfarina Battista de records voor snelste acceleratie naar zowel 100 als 200 kilometer ter wereld op zijn naam te zetten. Datzelfde geldt voor de sprint van de Battista, alsmede een remrecord. De Battista accelereerde in 1,86 seconden naar de 100 kilometer per uur, en in 4,75 seconden zelfs naar de 200 kilometer per uur. Daarmee is de Pininfarina Battista momenteel de snelste productieauto ooit. Het vorige record stond dus op naam van de Rimac Nevera, die 1,9 seconden deed over een 0-100-sprint.
Het Italiaanse Pininfarina is al decennia een gerenommeerd bedrijf in het ontwerpen en produceren van autocarroserieën. Grote voornamelijk Italiaanse automerken als Ferrari, Alfa Romeo, Fiat en Lancia maken gebruik van de diensten van Pininfarina. Het bedrijf heeft in 2009 de hogesnelheidstrein die Amsterdam met Brussel verbindt ontworpen. Inmiddels ontwerpt het bedrijf dus ook voor eigen merknaam – recordbrekende – auto’s.
Minder PK dan de Rimac Nevera
Des te opvallender is het dat de Battista minder vermogen dan de Rimac Nevera heeft. De Nevera beschikt over 1913 pk, waar de Battista over 1900 pk beschikt. Dat de Pininfarina alsnog sneller is heeft te maken met het lagere gewicht, hij is zo’n 87 kilo lichter dan het Kroatische model. Vermoedelijk speelt ook de tractie een significante rol binnen het behalen van deze snelheden. De Nevera staat op Michelin-banden, de Battista op Pirelli-banden. Daarnaast beweert Pininfarina voor de Battista “unieke launch control technologie” heeft geïntroduceerd.
De Battista heeft nog een record op zijn naam, namelijk dat van snelst remmende elektrische auto. Hij wist in slechts 31 meter van 100 kilometer per uur tot stilstand te komen. Bekijk de YouTube-video hieronder:
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.