
LVMH blijkt goud in handen te hebben: overgenomen alcoholvrije champagnemerk French Bloom doet het beter dan verwacht
Hoewel de beurscijfers voor LVMH opnieuw tegenvielen, lijkt dit een positieve kanttekening te zijn voor het conglomeraat
Hoewel analisten aanvankelijk weinig verwachtingen hadden van de overname van het alcoholvrije champagnemerk French Bloom, blijkt het voor het conglomeraat LVMH toch een groot succes te zijn. Sinds het bedrijf, dat onder leiding staat van de steenrijke Bernard Arnault, 30% van French Bloom heeft overgenomen, zijn de verkoopcijfers aanzienlijk gestegen. Dit succes weerspiegelt de groeiende vraag naar non-alcoholische dranken, een trend die naar verwachting alleen maar zal toenemen.
Door LVMH overgenomen alcoholvrije champagnemerk French Bloom blijkt het beter te doen dan verwacht
LVMH, dat naast mode ook bekendstaat als de grootste speler in de wereldwijde champagne-industrie, bezit al prestigieuze merken zoals Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Dom Pérignon en Ruinart. De overname van French Bloom, een merk dat zich volledig richt op alcoholvrije champagne, markeert een belangrijke stap in de diversificatie van hun portfolio. David Serre, hoofd van strategie binnen de drankendivisie van het bedrijf van Bernard Arnault, verklaarde: “Er is een aanzienlijke vraag naar hoogwaardige non-alcoholische producten. Hoewel we dit al langere tijd zagen aankomen, hebben we nu het juiste moment gevonden om deze kans te benutten.”
LVMH ziet groei in luxe champagne zonder alcohol: duurdere variant bij slijter ruim €100 per fles https://t.co/rRVKIIOJBR pic.twitter.com/DRH7zauDW3
— DFT (@dft) October 16, 2024
French Bloom, dat in 2021 werd opgericht, is nu verkrijgbaar in meer dan 30 landen. De groeiende populariteit van het merk toont aan dat er een substantiële markt is voor alcoholvrije luxeproducten. Een fles French Bloom kost bij warenhuizen zoals De Bijenkorf € 29,95 voor de instapvariant, terwijl andere flessen oplopen tot wel € 100. Dit prijskaartje is deels te verklaren door het kostbare proces waarmee de alcohol uit de wijn wordt verwijderd. Volgens mede-oprichter Maggie Frerejean-Taittinger wordt de wijn langzaam verwarmd om zo de alcohol te verwijderen, een techniek die nauwkeurig moet worden uitgevoerd om de kwaliteit te waarborgen.
Vraag zal flink toenemen
Marktonderzoekers verwachten dat de vraag naar alcoholvrije wijnen de komende jaren flink zal toenemen. De verkoop van non-alcoholische dranken steeg vorig jaar al met 7%, en dit percentage zal naar verwachting blijven groeien. Momenteel vertegenwoordigen alcoholvrije producten ongeveer 4% van de totale alcoholmarkt, maar dit aandeel zal naar verwachting stijgen naarmate meer consumenten kiezen voor bewuste en gezonde alternatieven.
Jena Brak
Jéna begon haar journalistieke carrière als redactrice bij Pure Luxe. Met een achtergrond in de mediaproductie, heeft Jéna het neerzetten van een inhoudelijk, krachtig en amuserend artikel of format flink in de vingers. Ze houdt zich voor Pure Luxe graag bezig met de duurste juwelen, nieuwste bedrijven en wat bekendheden doen met miljoenen op de bankrekening. In haar vrije tijd is zij een echte workaholic en vaak te vinden in de sportschool.