
Beleggers boos: topman Douwe Egberts krijgt torenhoge bonus van € 60,5 miljoen
De kans dat de bonus wordt ingetrokken is echter nihil
Rafa Oliveira, de CEO van JD Peet’s, het moederbedrijf van merken zoals Douwe Egberts en Pickwick, heeft een opmerkelijk bonuspakket in het vooruitzicht. Het beloningspakket, dat recent werd gepubliceerd, kan Oliveira een bedrag van € 60,5 miljoen opleveren. Deze prestatiegerichte bonus is echter afhankelijk van een ambitieuze doelstelling: hij moet de beurskoers van JD Peet’s binnen vier jaar verdubbelen. Het pakket geeft daarmee inzicht in de strategie en verwachtingen van het bedrijf richting de toekomst.
Topman van Douwe Egberts krijgt torenhoge bonus uitgekeerd, beleggers in protest
Het bonuspakket is niet direct uit te keren. Oliveira moet na vier jaar niet alleen aantonen dat hij de beurswaarde heeft verdubbeld, maar ook de aandelen nog minimaal één jaar vasthouden. Met andere woorden: de totale periode waarin hij aan de voorwaarden van het beloningsplan moet voldoen bedraagt vijf jaar. Dit lange-termijnplan is bedoeld om strategische stabiliteit te bevorderen en de CEO te stimuleren zich volledig in te zetten voor de groei van het bedrijf.
Een teken van zijn vertrouwen in de onderneming is Oliveira’s aankoop van € 10 miljoen aan aandelen in JD Peet’s met eigen middelen. Deze persoonlijke investering versterkt zijn betrokkenheid en toont zijn bereidheid financiële risico’s te nemen om het succes van het bedrijf te waarborgen.
Reactie van aandeelhouders
Hoewel de bonus indrukwekkend is, roept het ook vragen op bij sommige beleggers. Niet alle aandeelhouders zijn tevreden met de hoogte van het beloningspakket. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat er wijzigingen komen: 68% van de aandelen van JD Peet’s is in handen van JAB Holding, een grote investeerder die vijf bestuurders aanlevert en het bonusplan al heeft goedgekeurd. Omdat meer dan 75% van de stemmen nodig is om het beloningsbeleid aan te passen, lijkt oppositie vanuit andere aandeelhouders weinig kans van slagen te hebben.
Jena Brak
Jéna begon haar journalistieke carrière als redactrice bij Pure Luxe. Met een achtergrond in de mediaproductie, heeft Jéna het neerzetten van een inhoudelijk, krachtig en amuserend artikel of format flink in de vingers. Ze houdt zich voor Pure Luxe graag bezig met de duurste juwelen, nieuwste bedrijven en wat bekendheden doen met miljoenen op de bankrekening. In haar vrije tijd is zij een echte workaholic en vaak te vinden in de sportschool.