
Hoe groot is de kans om de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij te winnen?
De kans dat u binnen drie keer de pincode van een gevonden pinpas raadt, is ruim 2.000 keer groter
Op oudejaarsavond hoort voor veel Nederlanders een staatslot net zo bij de tradities als oliebollen en sterretjes. Ondanks dat de kans op de hoofdprijs minimaal is, blijven loterijen razend populair. Voor de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij in 2023 werden bijvoorbeeld ruim 7,1 miljoen loten verkocht. Maar hoe groot is de kans dat u daadwerkelijk de jackpot wint? Slechts 1 op 7,08 miljoen, oftewel 0,00000014.
Waarom blijven we meedoen met de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij?
De mens heeft de neiging kansen te overschatten, aldus economen en gedragswetenschappers. Bij loterijen speelt dit effect duidelijk een rol. De gedachte aan het winnen van een groot bedrag is zo aantrekkelijk dat we de feitelijke kansberekening vaak over het hoofd zien. In plaats daarvan maken we gebruik van zogenoemd “magisch denken”. Dit kan variëren van loten kopen bij een “gelukswinkel” tot hopen dat een lot meer kans maakt door een bepaalde datum of cijferreeks.
Zo groot is de kans dat je met oudjaar de Staatsloterij wint. Spoiler: klein, de kans dat je in 3 keer de code van een pinpas raadt, is ruim 2000 keer groter. https://t.co/djdhdExZql pic.twitter.com/OMVkNuIKaV
— RTL Z (@RTLZ) December 30, 2021
Het succes van loterijen is ook te danken aan ons beperkte begrip van statistiek. Hoewel iemand ongetwijfeld de jackpot zal winnen, is de kans dat u het bent verwaarloosbaar klein. Toch zijn loterijen erin geslaagd om deze minuscule kans aantrekkelijk te maken. Hoe groot is die winkans in cijfers? Slechts 1 op 7,08 miljoen, oftewel 0,00000014. De kans dat u binnen drie keer de pincode van een gevonden pinpas raadt, is ruim 2.000 keer groter.
Hoe beïnvloeden reclames ons denken?
Een veelgebruikte strategie van loterijen is het inzetten van winnaars in reclames. Dit maakt de overwinning tastbaarder, omdat u zichzelf makkelijker in de schoenen van die gelukkige winnaar kunt plaatsen. Dit slimme gebruik van verbeelding versterkt het gevoel dat de prijs binnen handbereik is, ook al zijn de feitelijke kansen vrijwel nihil.
Een veelgehoorde suggestie is om de prijzenpot op te splitsen, zodat meerdere mensen kleinere bedragen winnen. Bijvoorbeeld: in plaats van één winnaar die € 30 miljoen ontvangt, zouden 30 winnaars elk 1 miljoen kunnen krijgen. Hoewel dit eerlijker lijkt, blijkt het minder aantrekkelijk voor deelnemers. De enorme jackpot is juist wat veel mensen trekt, ook al is de kans op winnen miniem.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.