
Omgebouwde Porsche 911 levert $ 6 miljoen op bij veiling, het duurste exemplaar ooit
Van deze wagen werden er slechts 29 gefabriceerd, waarvan negen in deze kenmerkende kleur geel
Autoliefhebbers herkennen het iconische silhouet direct: de Porsche Ruf CTR, beter bekend als de legendarische ‘Yellowbird’. In 1987 vestigde deze bijzondere sportwagen een record als snelste productieauto ter wereld met een topsnelheid van maar liefst 342 km/u. Nu, ruim 35 jaar later, heeft de Yellowbird opnieuw geschiedenis geschreven, dit keer op een veiling. Afgelopen weekend werd een zeldzaam exemplaar van de Ruf CTR geveild voor het indrukwekkende bedrag van $ 6.055.000 (omgerekend zo’n € 5.580.750). Dit maakt het niet alleen de duurste Ruf ooit verkocht, maar mogelijk ook de duurste Porsche 911 – al is dat onderwerp voor discussie.
Omgebouwde Porsche 911 Ruf CTR Yellowbird levert $ 6 miljoen op bij veiling
De Ruf CTR is geen doorsnee Porsche 911. Ondanks zijn kenmerkende Turbo-spoiler en het gebruik van turbo’s, was de Yellowbird niet gebaseerd op de 911 Turbo, maar op de lichtere Carrera 3.2. Ruf voorzag deze basis van een dubbele turbo, waardoor het vermogen steeg naar een indrukwekkende 469 pk – aanzienlijk meer dan de 330 pk van de toenmalige 911 Turbo. Het echte moment van roem kwam in 1987, toen het Duitse tijdschrift Auto, Motor und Sport de CTR testte op het iconische Nardò-circuit. Met een topsnelheid van 342 kilometer per uur liet hij niet alleen de Ferrari F40 achter zich, maar overtrof hij ook de hightech Porsche 959, die ‘slechts’ 339 kilometer per uur wist te halen. Vanaf dat moment werd de Yellowbird een legende.
Van de originele Porsche 911 Ruf CTR Yellowbird zijn slechts 29 exemplaren gebouwd, waarvan er maar negen daadwerkelijk in het kenmerkende geel werden afgeleverd. Het geveilde exemplaar is dus al bijzonder op zich, maar wat deze auto extra uniek maakt, is de aanwezigheid van een handgeschakelde zesbak in plaats van de standaard vijfversnellingsbak. Wat deze auto nóg aantrekkelijker maakt voor verzamelaars, is de kilometerstand. Met slechts 1.700 kilometer op de teller verkeert hij in bijna nieuwstaat. Dit maakt het begrijpelijk waarom de auto zo’n astronomisch bedrag heeft opgebracht.
De duurste 911 ooit?
Met een opbrengst van ruim $ 6 miljoen rijst de vraag: is dit de duurste Porsche 911 ooit? Dat hangt af van de definitie. Een 911 GT1-racewagen werd ooit voor $ 7 miljoen geveild, maar dat model deelt weinig meer met de originele 911. De Ruf CTR daarentegen, blijft trouw aan de basis van de Carrera 3.2 en draagt daarmee de ziel van de 911 in zich.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.