Bugatti is bijzonder druk bezig met de ontwikkeling van de pijlsnelle Tourbillon en klaarblijkelijk is daar een futuristische productiefaciliteit voor nodig. Het zogenaamde Château Saint Jean, gelegen in Molsheim, is sinds 1920 al onderdeel van de beroemde autofabrikant, maar vanaf heden zal deze locatie zich volledig richten op de felbegeerde Tourbillon. Hierdoor wordt duidelijk dat Bugatti wel degelijk gelooft in de toekomst van zijn hybride sportwagen. “Aan het einde van het jaar moet er geheel nieuwe apparatuur worden geïnstalleerd.”

Bugatti realiseert productiefaciliteit voor de Tourbillon

Bugatti heeft het prestigieuze Château Saint Jean in Frankrijk al meer dan honderd jaar in handen. In het verleden werden er in dit hoogwaardige atelier al diverse succesvolle modellen van het exclusieve automerk gerealiseerd, maar nu lijkt de locatie toe aan een nieuw hoofdstuk. Bugatti heeft namelijk besloten deze productiefaciliteit volledig te gebruiken voor de ontwikkeling van de Tourbillon. De toekomstige Tourbillon moet de reeds succesvolle Chiron volgen en hoewel de onthulling nog even op zich laat wachten, staat menig autoliefhebber al te popelen om een exemplaar op de kop te tikken. Bugatti zou de vernieuwde productiefaciliteit in Molsheim dus kunnen gebruiken voor de grootschalige productie van de Tourbillon, maar dat lijkt het bedrijf beslist niet van plan te zijn. Van de toekomstige hybride sportwagen zullen namelijk slechts 250 exemplaren van de band te laten rollen. Deze rijdende pronkstukken moeten dus in Château Saint Jean volledig worden geperfectioneerd, zodat de toekomstige eigenaren niets te klagen zullen hebben.

De productiefaciliteit voor de Bugatti Tourbillon
Bron: Bugatti

“Ambachtslieden kunnen genieten van unieke uitzichten”

Het nieuwe Bugatti-atelier zal naar verwachting trouw blijven aan zijn originele charme, maar tegelijkertijd kunnen we gerust rekenen op een ‘eigentijdse draai’ die gerealiseerd moet worden middels een ingrijpende renovatie. “Deze productiefaciliteit moet de Tourbillon omzetten van concept naar realiteit”, zo laat Bugatti weten. “Het gebouw wordt inmiddels gekenmerkt door een elegant contrast tussen discreet donkere muren en helder glas.” In totaal beschikt de moderne architectuur over een lengte van 132 meter en een breedte van zo’n 25 meter. “Terwijl ze werken kunnen ambachtslieden vanuit dit gebouw genieten van de waanzinnige uitzichten die het pand biedt”, aldus het Franse automerk. “De moderniteit van het vernieuwde atelier gaat evenzo verder dan oppervlakkig, wat te danken is aan de intelligente lay-out.” Het meest opvallende is misschien nog wel het grasveld dat naadloos doorloopt op het dak van het pand. Vermoedelijk probeert Bugatti op die manier nog enige duurzaamheid uit te stralen.

De productiefaciliteit voor de Bugatti Tourbillon
Bron: Bugatti

Duurzaam zal de Bugatti Tourbillon, die in deze specifieke productiefaciliteit ontwikkeld zal worden, echter allerminst zijn. Oké, de futuristische sportwagen zal worden uitgerust met een hybride aandrijving, maar de gigantische middenmotor zal nog altijd een schrikbarend benzineverbruik met zich meebrengen. Daarmee kwalificeert de toekomstige Bugatti Tourbillon zich nu al als absolute liefhebbersauto – tenminste, voor liefhebbers met een abnormaal vermogen. Dit extreme automodel, dat vorig jaar al werd onthuld door Bugatti, gaat naar verwachting namelijk maar liefst € 3,8 miljoen kosten. Zo kan het merk de kosten voor de realisatie van de kersverse productiefaciliteit in Frankrijk tenminste weer terugverdienen.

Vermoedelijk zal Bugatti deze nieuwe productiefaciliteit ook gebruiken om de Tourbillon wanneer nodig te voorzien van het $ 240.00 kostende Equipe Pur Sang-pakket.