
De gemiddelde leeftijd van Rolls-Royce-kopers ligt tegenwoordig op 35 jaar
Jonge cryptomiljonairs blijken niet vies te zijn van een chique vierwieler met een luxueus interieur en een sterrenhemel
Het rijden van een chique Rolls-Royce is allang niet meer enkel weggelegd voor miljonairs van in de 80, zo is gebleken. Recent onthulde cijfers tonen namelijk aan dat de leeftijd van de Rolls-Royce-kopers steeds lager komt te liggen. Zo’n vijftien jaar geleden was de gemiddelde klant van deze Britse autofabrikant nog circa 60 jaar oud, maar daarvan is inmiddels absoluut geen sprake meer. Kennelijk laten jonge mensen met een goed gevulde bankrekening hun keuze steeds vaker vallen op een luxueuze auto in plaats van een sportief exemplaar.
Hoe oud zijn Rolls-Royce-kopers gemiddeld?
Het hebben van een Rolls-Royce is natuurlijk een absoluut droomscenario, maar menigeen zou alsnog liever kiezen voor een flitsende Ferrari, McLaren of Lamborghini – althans, dat zou u verwachten. De Rolls-Royce-kopers blijken namelijk opmerkelijk jong te zijn. Vroeger waren de luxueuze wagens van dit merk enkel weggelegd voor oudere miljonairs van wie het vermogen voornamelijk bestond uit oud geld. Tegenwoordig is menig cryptomiljonair echter ook niet vies van een peperdure bolide met een comfortabel interieur. Relatief jonge mensen blijken namelijk massaal te kiezen voor een chique slee, waardoor de gemiddelde leeftijd van Rolls-Royce-kopers steeds lager komt te liggen. In 2010 was de gemiddelde klant van het in Goodwood gevestigde bedrijf nog 60 jaar oud, maar vandaag de dag is die leeftijd gedaald naar een opmerkelijke 35 jaar. Dat tekent dus bijna een halvering binnen slechts vijftien jaar tijd. Klaarblijkelijk zijn de bolides van Rolls-Royce in die vijftien jaar steeds meer in de smaak gevallen bij jongere autoliefhebbers of oudere automobilisten hebben massaal voor een vierwieler van een ander merk gekozen. Eén ding is zeker: Rolls-Royce was nog nooit zo populair onder de jongeren dan nu.
Rolls-Royce voerde een flinke herbranding uit
Naar verluidt heeft een ‘herbranding’ ervoor gezorgd dat Rolls-Royce-kopers tegenwoordig zo opmerkelijk jong zijn. Het automerk heeft een aantal verfrissende modellen aan zijn collectie toegevoegd, waarbij hoog is ingezet op een strak en gedurfd design. De wagens van Rolls-Royce zijn in de loop der jaren immers langzaam maar zeker sportiever gaan ogen en zo ook aantrekkelijk geworden voor het jonge publiek. Nee, geen enkele jonge miljonair ziet zichzelf graag ‘scheuren’ in een Rolls-Royce Silver Ghost van meer dan 100 jaar oud, maar een Rolls-Royce Black Badge is daarentegen uitermate indrukwekkend. Dit model straalt snelheid, luxe en exclusiviteit uit, en is niet bepaald geschikt voor een 80 jaar oude liefhebber die graag iets klassiekerers in de garage heeft staan. De creaties van het Britse merk zijn qua ontwerp enigszins op die van de grote concurrent Bentley gaan lijken. En laat de Bentley Continental GT nu een van de meest begeerde wagens van de gemiddelde man zijn. Het is dus geen wonder dat Rolls-Royce-kopers niet allemaal meer ouder zijn dan 60 jaar.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een groot gedeelte van de herbranding van Rolls-Royce zit hem in het veranderen van het imago. Zoals gezegd stond de fabrikant bekend als de autoleverancier voor mensen met (veel) oud geld. Daar heeft het merk zijn chique en charmante uitstraling aan te danken, maar alleen dat is klaarblijkelijk niet genoeg voor goede verkoopcijfers. ‘Nieuwe macht’, dat is waar het bedrijf tegenwoordig op inzet. Daarmee wordt dus simpelweg gemikt op nieuw geld; mensen die rijk zijn geworden dankzij crypto, dropshipping, social media, et cetera. Het gaat nu dus minder om erfenis en meer om ambitie. Het unieke Rolls-Royce-stuur en de iconische sterrenhemel zijn nog altijd van de partij, maar de prestaties zijn een behoorlijke verbetering ondergaan. De hedendaagse bolides van het beroemde automerk zijn er bovendien een stuk frisser uit en het is best logisch dat Rolls-Royce-kopers steeds jonger worden. Met een Rolls-Royce Spectre maakt u als 35-jarige bovendien evengoed indruk op uw vrienden als met een Lamborghini Urus.
Invloedrijke personen showen ook steeds vaker met een wagen van Rolls-Royce. Een Amerikaanse rapper liet bijvoorbeeld een gepersonaliseerde versie van de Rolls-Royce Cullinan maken.
Laukie Klijn
Laukie Klijn studeerde journalistiek en haalde zijn diploma aan de Schrijversacademie in Utrecht. Voor de lezers van Pure Luxe schrijft hij artikelen over alles wat met luxe te maken heeft: ’s werelds meest extravagante bolides, villa’s, horloges en jachten, alles komt voorbij. Als Laukie niet schrijft voor Pure Luxe, is hij wel op de golfbaan te vinden.