Het Franse luxeconcern LVMH publiceert deze week zijn halfjaarcijfers in een uitdagende economische context. Beleggers en analisten kijken gespannen uit naar de resultaten over het tweede kwartaal, waarin een omzetdaling van 4,5% wordt verwacht. Dit zou het vierde opeenvolgende kwartaal zijn waarin het bedrijf, bekend van merken als Louis Vuitton, Dior en Moët & Chandon, met een krimp in omzet kampt. In amper een jaar is de beurswaarde van het bedrijf van de Franse miljardair Bernard Arnault met één derde gedaald.

LVMH-baas Bernard Arnault ziet één derde van beurswaarde bedrijf verdampen

Vooral de divisies mode & lederwaren en drank zouden het zwaar hebben. De mode- en lederwarentak, goed voor ongeveer de helft van de totale omzet en driekwart van de winst in 2024, wordt geconfronteerd met een verwachte omzetdaling van circa 8 procent. Ook de drankendivisie Moët Hennessy ziet de vraag dalen, onder meer door terughoudendheid in de luxevraag wereldwijd. De luxesector ondervindt al enige tijd druk op de omzet, en LVMH vormt daarop geen uitzondering. In China hebben vermogende consumenten hun uitgavenpatroon aangepast vanwege interne economische onzekerheid. In de Verenigde Staten zorgt het onzekere overheidsbeleid voor terughoudendheid, en bij jongere doelgroepen spelen inflatie en veranderende prioriteiten een rol in hun koopgedrag.

De hoogconjunctuur van 2019 tot en met 2023, waarin prijsverhogingen nauwelijks invloed hadden op de vraag, is daarmee voorlopig verleden tijd. LVMH-oprichter en CEO Bernard Arnault is tegenstander van prijsverlagingen, maar moet met zijn merken wel voorzichtig zijn met prijsverhogingen om de afzet niet verder te schaden. Daar komt een negatief wisselkoerseffect bij. Door de verzwakte Amerikaanse dollar vertaalt omzet in de VS zich in minder euro’s op de balans. Ongeveer de helft van LVMH’s inkomsten komt uit de Verenigde Staten en China – waarvan de yuan gelinkt is aan de dollar.

Problemen intern en reputatieschade

Naast externe economische factoren kampt LVMH ook intern met uitdagingen. Zo heeft Moët & Chandon recent een ontslagronde moeten doorvoeren vanwege tegenvallende champagneverkoop en managementproblemen. Een rechtszaak aangespannen door een voormalig directielid wegens vermeend seksisme en een giftige werkcultuur werpt een schaduw over de divisie. Ook Loro Piana, een luxemerk binnen de groep, ligt onder vuur. Het Italiaanse label staat sinds kort onder gerechtelijk toezicht vanwege misstanden bij onderaannemers, waar kleding zou zijn geproduceerd in Chinese sweatshops onder slechte arbeidsomstandigheden.

▼ scroll verder ▼

Op de beurs verloor LVMH het afgelopen jaar bijna een derde van zijn waarde. De tegenwind overschaduwt ook het sponsorsucces bij de Formule 1: komend weekend is de Grote Prijs van België in Spa-Francorchamps omgedoopt tot de Moët & Chandon Grand Prix.

Bernard Arnault ziet LVMH één derde van de beurswaarde verliezen
Bron: The Wealthy Dollar