
LVMH-baas Bernard Arnault moet puinruimen: bedrijf verliest in minder dan een jaar één derde van de beurswaarde
Dit zou het vierde opeenvolgende kwartaal zijn waarin het bedrijf, bekend van merken als Louis Vuitton, Dior en Moët & Chandon, met een krimp in omzet kampt
Het Franse luxeconcern LVMH publiceert deze week zijn halfjaarcijfers in een uitdagende economische context. Beleggers en analisten kijken gespannen uit naar de resultaten over het tweede kwartaal, waarin een omzetdaling van 4,5% wordt verwacht. Dit zou het vierde opeenvolgende kwartaal zijn waarin het bedrijf, bekend van merken als Louis Vuitton, Dior en Moët & Chandon, met een krimp in omzet kampt. In amper een jaar is de beurswaarde van het bedrijf van de Franse miljardair Bernard Arnault met één derde gedaald.
LVMH-baas Bernard Arnault ziet één derde van beurswaarde bedrijf verdampen
Vooral de divisies mode & lederwaren en drank zouden het zwaar hebben. De mode- en lederwarentak, goed voor ongeveer de helft van de totale omzet en driekwart van de winst in 2024, wordt geconfronteerd met een verwachte omzetdaling van circa 8 procent. Ook de drankendivisie Moët Hennessy ziet de vraag dalen, onder meer door terughoudendheid in de luxevraag wereldwijd. De luxesector ondervindt al enige tijd druk op de omzet, en LVMH vormt daarop geen uitzondering. In China hebben vermogende consumenten hun uitgavenpatroon aangepast vanwege interne economische onzekerheid. In de Verenigde Staten zorgt het onzekere overheidsbeleid voor terughoudendheid, en bij jongere doelgroepen spelen inflatie en veranderende prioriteiten een rol in hun koopgedrag.
Terwijl het buiten blijft regenen, moet LVMH-baas Bernard Arnault ook binnen dweilen https://t.co/D3MmhPKNPH pic.twitter.com/imbuTwlC9v
— De Tijd (@tijd) July 23, 2025
De hoogconjunctuur van 2019 tot en met 2023, waarin prijsverhogingen nauwelijks invloed hadden op de vraag, is daarmee voorlopig verleden tijd. LVMH-oprichter en CEO Bernard Arnault is tegenstander van prijsverlagingen, maar moet met zijn merken wel voorzichtig zijn met prijsverhogingen om de afzet niet verder te schaden. Daar komt een negatief wisselkoerseffect bij. Door de verzwakte Amerikaanse dollar vertaalt omzet in de VS zich in minder euro’s op de balans. Ongeveer de helft van LVMH’s inkomsten komt uit de Verenigde Staten en China – waarvan de yuan gelinkt is aan de dollar.
Problemen intern en reputatieschade
Naast externe economische factoren kampt LVMH ook intern met uitdagingen. Zo heeft Moët & Chandon recent een ontslagronde moeten doorvoeren vanwege tegenvallende champagneverkoop en managementproblemen. Een rechtszaak aangespannen door een voormalig directielid wegens vermeend seksisme en een giftige werkcultuur werpt een schaduw over de divisie. Ook Loro Piana, een luxemerk binnen de groep, ligt onder vuur. Het Italiaanse label staat sinds kort onder gerechtelijk toezicht vanwege misstanden bij onderaannemers, waar kleding zou zijn geproduceerd in Chinese sweatshops onder slechte arbeidsomstandigheden.
Op de beurs verloor LVMH het afgelopen jaar bijna een derde van zijn waarde. De tegenwind overschaduwt ook het sponsorsucces bij de Formule 1: komend weekend is de Grote Prijs van België in Spa-Francorchamps omgedoopt tot de Moët & Chandon Grand Prix.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.