
LVMH verkoopt zijn enige hotel in Amerika aan de medeoprichter van Tinder
Tot genoegen van de topman van LVMH werd er in deze deal een koopsom vastgelegd van maar liefst $ 82,2 miljoen
LVMH staat vooral bekend om zijn uitgebreide portefeuille aan modehuizen, maar het luxeconglomeraat bezat evengoed een luxueus hotel in Amerika. Dit zogenaamde El Encanto kent een waardering van maar liefst vijf sterren en trekt daarom enkel zeer vermogende gasten aan. Toch besloot LVMH deze onderneming, het enige Amerikaanse hotel dat het bedrijf van Bernard Arnault bezat, van de hand te doen. Naar verluidt werd het schitterende pand verkocht een van de medeoprichters van het welbekende datingplatform Tinder. De koopsom zal bij Bernard Arnault vermoedelijk wel degelijk in de smaak zijn gevallen.
LVMH doet zijn enige hotel in Amerika van de hand
El Encanto is al jarenlang hét hotel waar menig beroemdheid en succesvol zakenman regelmatig vertoeft. In 1918 opende het 90 kamers grote logement zijn deuren en bood sindsdien onderdak aan onder meer Clark Gable, Hedy Lamarr, Carole Lombard. Het is niet verwonderlijk dat deze grote namen regelmatig werden gezien in El Encanto, want het hotel biedt een fenomenaal uitzicht op de Stille Oceaan en beschikt bovendien over bijzonder veel luxe voorzieningen. De goedkoopste kamer in El Encanto kent een prijs van meer dan 1.000 euro per nacht, dus de meest exclusieve kamers zijn enkel toegankelijk voor toeristen met een zeer goed gevulde portemonnee. Het hotel zal luxeconglomeraat LVMH in het verleden ongetwijfeld absurde geldbedragen in het laatje hebben gebracht, maar desondanks heeft Bernard Arnault besloten het bedrijf uit zijn portefeuille te verwijderen. Recentelijk deed hij El Encanto namelijk van de hand aan een van de medeoprichters van Tinder. Deze koper, Justin Mateen genaamd, zal de financiering tezamen met zijn broer en het bedrijf Culver Capital Partners rond hebben gemaakt. Tot genoegen van de topman van LVMH werd er in deze deal een koopsom vastgelegd van maar liefst $ 82,2 miljoen.
“We zullen al onze liefde en middelen in dit pand steken”
“De schoonheid van de Amerikaanse Rivièra wedijvert met de beste kustlijnen van Europa”, zo laat Justin Mateen weten. “Bovendien is het vijfsterrenresort slechts 90 minuten verwijderd van Los Angeles.” Na het aftikken van ruim $ 82 miljoen voor het enige Amerikaanse hotel dat LVMH bezat, dient hij echter nog een behoorlijk zakcentje in diverse renovaties en vernieuwingen aan het pand te steken. De medeoprichter van Tinder blijkt immers grootste plannen te hebben met El Encanto. “We zullen al onze liefde en middelen in dit iconische pand steken om de erfenis voort te zetten en ervoor te zorgen dat het een topbestemming blijft voor bezoekers van over de hele wereld.” Als we Robb Report moeten geloven kunnen die ‘middelen’ oplopen tot maar liefst $ 40 miljoen, wat betekent dat Justin Mateen onderaan de streep $ 122,2 miljoen uit de portemonnee moet trekken voor El Encanto. Tijdens het uitvoeren van de peperdure upgrades aan zowel de binnen- als buitenzijde van het luxueuze hotel, zullen gasten naar verwachting alsnog een overnachting kunnen boeken. Zo lopen de kosten voor Justin Mateen niet nóg verder op.
De kersverse eigenaar van het voormalige hotel van LVMH heeft verder laten weten dat de verbouwingen gedurende de laagseizoenen van de komende drie jaar zullen plaatsvinden. Na afronding van deze renovaties zal een aantal slaapkamers zijn omgebouwd tot winkelruimtes en cafés. Ook het natuurrijke landgoed dat bij het pand zit inbegrepen zal her en der worden aangepast uit opdracht van Justin Mateen. Het is niet ondenkbaar dat de beste man ervoor kiest om een exclusieve nachtclub op het perceel aan te leggen, want dergelijk voorzieningen zijn op dit moment mateloos populair – vooral in de nabije omgeving van hoogwaardige hotels. Grootste plannen dus, maar ook LVMH zal na de verkoop van het luxueuze hotel in Californië niet stilzitten. In 2028 zal het luxeconglomeraat namelijk een gigantisch Bulgari-pand openen in het zonovergoten Miami Beach. Zo zal het miljardenbedrijf van Bernard Arnault binnen enkele jaren de Amerikaanse hotelscene dus alweer betreden.
De opening van het nieuwe hotel van LVMH zal pas in 2028 plaatsvinden, maar dan staat de huidige topman naar verwachting nog steeds aan het roer. Bernard Arnault heeft namelijk aangekondigd tot zijn 85e door te gaan als CEO van het bedrijf.
Laukie Klijn
Laukie Klijn studeerde journalistiek en haalde zijn diploma aan de Schrijversacademie in Utrecht. Voor de lezers van Pure Luxe schrijft hij artikelen over alles wat met luxe te maken heeft: ’s werelds meest extravagante bolides, villa’s, horloges en jachten, alles komt voorbij. Als Laukie niet schrijft voor Pure Luxe, is hij wel op de golfbaan te vinden.