Het aanschaffen van een luxueus superjacht is één ding, maar het constant voorzien van het nodige onderhoud is beslist een tweede. U moet er immers niet op rekenen dat een drijvertje als Luminosity, geproduceerd door scheepswerf Benetti, na de aanschaf van $ 270 miljoen geen extra kosten met zich meebrengt. Het tegendeel is waar, maar om van goed onderhoud te kunnen genieten, dient een schip natuurlijk wel een (vermogende) eigenaar te hebben. Dit specifieke superjacht heeft dat niet en is inmiddels onverkoopbaar geworden wegens roestplekken en krassen.

Oorspronkelijke eigenaar weigerde Luminosity aan te nemen

Het bezitten van een superjacht ter waarde van $ 270 miljoen zal een droom zijn van velen, alleen gooit het peperdure onderhoud in veel gevallen achteloos roet in het eten. Eerlijk is eerlijk, wanneer u een schip koopt voor een dergelijk geldbedrag, hoeft er op de onderhoudskosten vermoedelijk niet bepaald te worden bespaard, maar dan dient het wel überhaupt over een eigenaar te beschikken. Dat is waar het probleem ligt van het peperdure schuitje Luminosity, dat in het verleden bij het welbekende Benetti van de band is komen rollen. De oorspronkelijke eigenaar weigerde het 353 meter lange schip namelijk aan te nemen. Benetti bouwde Luminosity voor de Koeweitse miljardair Kutayba Alghanim, maar vermoedelijk liet hij zijn oog nog voor de oplevering van het schip al op een ander exemplaar vallen. Het superjacht kende dus beslist geen bliksemstart, maar ook in de daaropvolgende jaren werd het er allemaal niet beter op.

Nadat de Koeweitse miljardair afzag van de afname van Luminosity, kwam het schip in bezit van de steenrijke Andrey Guryev, een oligarch uit Rusland. Deze man werd snel na aanschaf van het drijvertje echter op de sanctielijst gezet, waardoor Luminosity in beslag werd genomen. Nogal pijnlijk voor Andrey Guryev, maar nog pijnlijker voor het superjacht zelf, want het was na oplevering nog niet één keer van onderhoud voorzien. Nog steeds is de Russische oligarch de eigenaar van het schip, alleen kan hij er niets mee doen wegens de alsmaar aanhoudende beslaglegging. Als we Supercar Blondie moeten geloven, heeft gebrek aan onderhoud ervoor gezorgd dat het $ 270 miljoen kostende superjacht er inmiddels een stuk minder keurig bij ligt. Sterker nog, de beeldschone creatie van Benetti is volledig in verval geraakt.

Het superjacht dat over achterstallig onderhoud beschikt
Bron: Benetti Yachts

Superjacht kampt met achterstallig onderhoud

Op dit moment bevindt Luminosity zich in de haven van Montenegro, alwaar niemand er enige aandacht aan schenkt. Het is duidelijk lang geleden dat er bemanning aan boord is geweest van het superjacht, wat uiteraard voor het achterstallige onderhoud heeft gezorgd. Inmiddels zouden er dekkoppen en panelen ontbreken, terwijl de buitenzijde van top tot teen onder de krassen zit. Op andere plekken is de verf bezaaid met schilfers en er zijn nogal opvallende roestproblemen. Zo beeldschoon als Luminosity ooit was, zo is het allang niet meer, dat mag wel duidelijk zijn. Het zal menig bootliefhebber ongetwijfeld pijn doen aan de ogen. Eventuele verkoop lijkt juridisch gezien evengoed bijna onmogelijk, maar desondanks stond het schip vorig jaar heel even in de etalage. De vraagprijs bedroeg destijds een ‘kleine’ $ 135 miljoen, slechts de helft van de oorspronkelijke waarde. Wegens het achterstallige onderhoud heeft Andrey Guryev dus al de helft van de waarde van zijn superjacht zien verdampen. Dat moet pijn doen!

Tja, een superjacht brengt veel bijkomende kosten met zich mee. Het schip van Jeff Bezos kost per jaar $ 25 miljoen aan onderhoud.