U zult wellicht denken dat Horacio Pagani, de man achter Pagani — de Italiaanse hypercarbouwer die bijna mythologische status heeft — rondrijdt in de nieuwste, vetste auto die op dit moment te krijgen is, maar niets blijkt minder waar. De beste man scheurt namelijk niet in een futuristische raketjacht met een absurd aantal pk’s. Hij kiest voor iets heel anders, maar nog steeds is de wagen van deze succesvolle ondernemer hartstikke jaloersmakend. Het betreft namelijk een vintage pareltje dat op dit moment een marktwaarde kent van maar liefst $ 12 miljoen.

De Zonda F: een iconische supercar van bijna twintig jaar oud

Laten we even kijken naar de herkomst van de auto waarmee Horacio Pagani in de rondte rijdt. Het betreft namelijk de zogenaamde Pagani Zonda F, een automodel dat rond 2005 werd geïntroduceerd. En wat voor auto was dat? Een beest! Voorzien van een 7.3-liter V12-motor van AMG, met zo’n 602 pk, die hem in 3,6 seconden naar de 100 km/u katapulteert, zo laat Luxury Launches weten. Topsnelheid? Een flinke 345 kilometer per uur. En dat in een tijd dat supercars nog geen 1.000 pk telden. Wat deze vintage supercar extra speciaal maakt, is dat er maar 25 van zijn gemaakt — een exclusiviteit die je bijna kunt vergelijken met een kunstwerk. Elke Zonda is met de hand gebouwd, compleet met onwaarschijnlijke aandacht voor detail en design. Dat geldt dus niet alleen voor de meest futuristische varianten van dit model, maar ook voor de ietwat oudere auto die Horacio Pagani op de oprit heeft staan. Bovendien heeft zijn privéwagen iets wat geen andere heeft: het was de auto van Benny Caiola, de allereerste klant van Horacio Pagani. Een verhaal dat diepte toevoegt aan het staal en koolstofvezel. Het is dus niet verwonderlijk dat deze specifieke Pagani Zonda F, geproduceerd in 2006, over emotionele waarde beschikt volgens de oprichter van de prestigieuze autofabrikant.

De auto van Horacio Pagani
Bron: Freddie Atkins / Instagram

Lees ook: De Pagani Zonda Unico is de nieuwe one-off van het Italiaanse automerk

De auto van Horacio Pagani bezit emotionele waarde

Misschien ken je zijn naam niet, maar Benny Caiola was geen onbekende in de autowereld. Hij was een gepassioneerde verzamelaar en een grote vriend van Horacio. Zonder Benny had Pagani misschien nooit zo ver kunnen komen. De beste man kocht deze Zonda F toen hij nog relatief onbekend was, een investering in vertrouwen en een teken van vriendschap. Toen hij in 2010 overleed, kwam de unieke wagen terecht in allerlei privécollecties, maar het bleef een bijzonder stuk dat aan het hart van de Pagani-familie ligt. Het is dus niet verwonderlijk dat Horacio Pagani bereid was een megalomaan geldbedrag op tafel te brengen voor deze zeldzame auto.

▼ scroll verder ▼

Hij rijdt dus niet in een van de meest futuristische creaties van het merk, maar in een exemplaar van om en nabij de twintig jaar oud met een karakteristieke ‘Bianco Benny’-lak. De auto staat symbool voor de vriendschap en de passie die Horacio Pagani met Benny deelde. De lakkleur is immers niet voor niets naar deze in 2010 overleden autoliefhebber vernoemd. In een tijd waarin auto’s steeds sneller, sterker en technologisch geavanceerder worden, kiest Pagani voor authenticiteit en emotie. Daar kun je alleen maar respect voor hebben, toch?

De achterzijde van de Pagani Zonda F
Bron: Freddie Atkins / Instagram

Afijn, de auto van Horacio Pagani is niet alleen emotioneel waardevol, maar ook een absolute lust voor het oog. Alleen al de kleurstelling is buitengewoon aantrekkelijk. ‘Bianco Benny’ is namelijk een zachte, parelmoerachtige tint wit die net wat meer doet dan gewoon wit zijn. In de zon krijg je er bijna een soort gouden glans overheen, wat zeer subtiel en stijlvol is. Aan de voorzijde van de auto van Horacio Pagani is een lange, scherpe neus terug te zien, die meteen duidelijk maakt dat deze vierwieler hoge snelheden kan bereiken. Aan de zijkant loopt er een mooie, golvende lijn van neus tot kont. Niet te druk, geen rare vouwen of vette luchtinlaten en daardoor juist heel vloeiend. Dit soort designs treffen we tegenwoordig eigenlijk nooit meer terug op peperdure supercars. Dat geldt overigens ook voor de achterzijde, alwaar vier dikke uitlaten pronken. Eromheen is gebruik gemaakt van koolstofvezel, een flinke diffuser en typische ronde achterlichten, wat erg stoer oogt. Al met al is deze bolide zeer sportief, elegant en statig, dus het is begrijpelijk dat de oprichter van Pagani dit pronkstuk aan zijn privécollectie heeft toegevoegd.

Als Horacio Pagani om wat voor reden dan ook op zijn vintage supercar raakt uitgekeken, kan hij er altijd nog voor kiezen om in een supersnelle Pagani Utopia naar zijn werk te rijden.