Waar veel autofabrikanten de laatste tijd forse verliezen rapporteren en marktaandelen zien krimpen, lijkt Bugatti zich weinig aan te trekken van de uitdagingen in de industrie. Het merk, bekend om zijn extreem exclusieve hypercars, heeft zijn volledige productiecapaciteit voor de komende jaren al verkocht. Wie vandaag de dag een Bugatti wil bestellen, zal moeten wachten tot minimaal 2029.

Auto’s van Bugatti zijn al tot 2029 uitverkocht

De autosector staat wereldwijd onder druk. Traditionele volumemerken, maar ook fabrikanten van elektrische voertuigen, hebben te maken met teruglopende vraag en oplopende kosten. Zo rapporteerde Stellantis – het moederbedrijf achter merken als Peugeot, Fiat en Jeep – over de eerste helft van 2025 een verlies van € 2,3 miljard. Tegelijkertijd daalde de Europese autoverkoop in juni met 12,3 procent. Tesla, dat jarenlang groeicijfers noteerde, zag de wereldwijde verkoop met 13% afnemen en kende in Europa zelfs een daling van 33%. Ook luxemerken als Porsche, Mercedes-Benz en BMW ervaren de gevolgen van de afzwakkende markt, mede door de teruglopende vraag in China, een regio die traditioneel van groot belang is voor het premiumsegment.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Hot Freestyle (@hotfreestyle)

In scherp contrast met deze ontwikkelingen staat Bugatti, dat erin geslaagd is de vraag naar zijn voertuigen structureel boven het aanbod te houden. Volgens Frank Heyl, designchef van het merk, zijn alle productieplaatsen voor de komende vier jaar reeds vergeven. Deze orderportefeuille heeft uitsluitend betrekking op de Bugatti Tourbillon, het nieuwste model van het Franse luxemerk.

Lees ook: Bugatti realiseert vernieuwde productiefaciliteit voor de ontwikkeling van de Tourbillon

De Bugatti Tourbillon als speerpunt

De Tourbillon is ontworpen als het summum van technische innovatie en prestaties. De hypercar beschikt over een V16-benzinemotor, aangevuld met drie elektromotoren, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van maar liefst 1.800 pk. Daarmee behoort het voertuig tot de krachtigste productieauto’s ter wereld. De topsnelheid bedraagt officieel 445 kilometer per uur, maar is enkel bereikbaar met een speciale sleutel. Zonder deze sleutel is de maximumsnelheid begrensd op 380 kilometer per uur. De sprint van 0 naar 100 kilometer per uur neemt slechts twee seconden in beslag, waarmee de Tourbillon zich plaatst in het absolute topsegment van de hypercarmarkt.

▼ scroll verder ▼

De Bugatti Tourbillon kent een vanafprijs van circa € 4 miljoen, exclusief belastingen en aanvullende opties. Kopers kunnen hun exemplaar echter volledig personaliseren, wat de uiteindelijke prijs vaak aanzienlijk hoger maakt. Een voorbeeld hiervan is het zogenoemde Équipe Pur Sang-pakket, waarmee de Tourbillon onder meer wordt uitgerust met acht uitlaten. De totale productie is gelimiteerd tot 250 stuks wereldwijd, wat de exclusiviteit van het model verder vergroot en bijdraagt aan de blijvende vraag. Volgens Heyl biedt de volle orderportefeuille Bugatti de mogelijkheid om de komende jaren in alle rust te produceren, zonder de druk van directe verkoopdoelstellingen. Dit geeft het merk tevens de ruimte om strategisch vooruit te kijken en toekomstige modellen te ontwikkelen.

De Rotterdamse miljonair en ondernemer Michel Perridon hoeft in ieder geval niet te wachten op zijn Bugatti. Hij nam recent al zijn zeldzame Bugatti Brouillard in ontvangst.

Bugatti heeft tot 2029 zijn auto's uitverkocht
Bron: Unsplash