
Chinese stofzuigerfabrikant wil strijd aangaan met Bugatti om snelste auto ter wereld te fabriceren
De aandrijving zal - hoe kan het ook anders - gebruikmaken van technologie die is ontwikkeld voor hun stofzuigermotoren
De Chinese fabrikant Dreame Technology, bekend van zijn geavanceerde stofzuigers, heeft aangekondigd in 2027 een volledig elektrische hypercar te presenteren die moet concurreren met de Bugatti Chiron. Opvallend detail: de aandrijving zal gebruikmaken van technologie die is ontwikkeld voor hun stofzuigermotoren.
Chinese stofzuigerfabrikant Dreame wil concurreren met Bugatti voor snelste auto ter wereld
Volgens een verklaring van het bedrijf wil Dreame inspelen op een vermeend gat in de luxemarkt voor elektrische hypercars. Zij stellen dat er momenteel geen merk bestaat dat dit segment “echt intelligent” invult. Daarvoor is inmiddels een team van ongeveer duizend specialisten samengesteld, afkomstig uit diverse sectoren, waaronder maar niet uitsluitend de auto-industrie.
Dreame is vooral bekend van zijn hoogwaardige stofzuigers, waarvan sommige modellen beschikken over motoren die tot 200.000 toeren per minuut draaien. Deze technologie vormt de basis voor de aandrijving van de toekomstige sportwagen. Details over het ontwerp, de prestaties en de uiteindelijke naam zijn nog niet vrijgegeven, maar het merk positioneert het project als een concurrent voor de Bugatti Chiron.
Lees ook: Automerk BYD zet de maatstaf voor elektrische auto’s met de lancering van de YANGWANG U8 en U9
Risico’s en eerdere pogingen
Dreame is niet het eerste bedrijf buiten de auto-industrie dat zich waagt aan de ontwikkeling van een elektrische luxeauto. Het Britse merk Dyson werkte enkele jaren geleden eveneens aan een elektrische auto, maar zag uiteindelijk af van verdere ontwikkeling vanwege de hoge kosten. Het project werd stopgezet voordat het een productiemodel bereikte.
De aankondiging van Dreame komt op een moment dat de markt voor elektrische supersportwagens nog beperkt is – waar Bugatti overigens weinig van merkt. Ondanks technologische vooruitgang is de vraag naar dit type voertuigen relatief klein, mede vanwege de hoge kosten en de specifieke doelgroep. Toch lijken Chinese technologiebedrijven zich steeds vaker te richten op de automotive sector. Zo wist elektronicagigant Xiaomi recentelijk met succes een positie te veroveren in de Chinese automarkt.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.