In 2024 heeft Nederland wereldwijd een leidende positie ingenomen in de bouw van lange superjachten. Volgens een recente analyse van ABN AMRO werden er in ons land vorig jaar zeven superjachten van meer dan tachtig meter gerealiseerd. Daarmee was Nederland in dit segment de grootste bouwer ter wereld. Italië blijft internationaal gezien wel de grootste producent van superjachten in het algemeen, maar daar ligt de focus vooral op de kleinere modellen. Na enkele recordjaren lijkt de markt voor grote superjachten nu af te koelen.

Markt voor grote superjachten lijkt na recordjaren wat te bekoelen

Een vaartuig van 24 meter of langer wordt doorgaans als superjacht aangemerkt. Nederlandse werven onderscheiden zich door hun sterke specialisatie in maatwerk, innovatieve technieken en hoogwaardig vakmanschap. Bijna 70 procent van de in Nederland gebouwde superjachten wordt volledig naar de wensen van de opdrachtgever ontworpen en uitgevoerd. Bekende namen in de sector zijn onder andere Oceanco, dat recent in handen kwam van de Amerikaanse multimiljardair Gabe Newell, en Damen Yachting, onderdeel van Damen Shipyards, het grootste scheepsbouwconcern van Nederland.

De wereldwijde verkoop van superjachten is de laatste jaren teruggelopen en lijkt zich te stabiliseren op een niveau dat dichter bij het historische gemiddelde ligt. De sancties tegen Russische kopers na de invasie van Oekraïne in 2022 hadden een tijdelijke negatieve invloed op het aantal opgeleverde schepen. Daarnaast zijn er in de sector steeds vaker jachten gebouwd zonder dat er vooraf al een koper was, wat bijdraagt aan de huidige afkoeling. De vraag verschuift bovendien: waar superjachten traditioneel vooral in trek waren bij Europese miljardairs, tonen tegenwoordig steeds meer Amerikaanse techondernemers interesse. Deze nieuwe doelgroep zoekt avontuur en kiest voor grotere jachten die geschikt zijn voor expedities naar afgelegen bestemmingen, zoals Antarctica.

Lees ook: Oceanco levert gloednieuw superjacht van 111 meter af: ‘Vindt manier waarop we op zee leven en werken opnieuw uit’

Importheffingen

ABN AMRO besteedt in het rapport ook aandacht aan mogelijke gevolgen van Amerikaanse importheffingen voor Nederlandse jachtbouwers. De verwachting in de sector is dat de impact „minimaal” zal zijn. Hoewel Amerikanen eigenaar zijn van ongeveer 24% van de jachten boven de veertig meter, kan de registratie van schepen relatief eenvoudig worden aangepast naar een andere vlaggenstaat. Dit biedt voldoende flexibiliteit om handelsbelemmeringen te omzeilen.

▼ scroll verder ▼

Deze ontwikkelingen zouden nog weleens desastreus kunnen zijn voor het superjacht van Bill Gates, dat nog altijd voor $ 645 miljoen te koop staat.

Het superjacht Serena van Heesen Yachts vaart voorbij
Bron: Heesen Yachts