
Nederland vorig jaar de grootste producent van superjachten langer dan 80 meter, zo blijkt uit onderzoek
Met de groeiende vraag naar maatwerk en luxe lijkt de ‘Formule 1 van de scheepsbouw’ voorlopig nog niet aan het einde van zijn race gekomen
Tijdens evenementen als Sail wordt opnieuw duidelijk hoe groot de rol van Nederland is als waterland. Ons land staat niet alleen bekend om zijn traditionele scheepsbouw, maar ook om de productie van superjachten. Uit recent onderzoek van ABN Amro blijkt dat Nederland in 2024 wereldwijd de grootste producent was van superjachten langer dan 80 meter.
Nederland in 2024 grootste producent van superjachten langer dan 80 meter
Een superjacht wordt gedefinieerd als een schip van minimaal 24 meter. Waar Italië domineert in de categorie tot 60 meter, richt Nederland zich op de langere, vaak op maat gemaakte jachten. Het bouwen van deze schepen is een proces dat meerdere jaren kan duren. Gemiddeld betaalt een eigenaar € 1,3 miljoen per meter, zo berekende ondernemersorganisatie Hiswa-Recron in het onderzoek. De uiteindelijke prijs wordt echter sterk beïnvloed door individuele wensen, variërend van klassieke ontwerpen tot sportieve uitvoeringen, of extra voorzieningen zoals een padelbaan of ruimte voor tenderboten.
‘Geen enkel schip is hetzelfde’, Nederlandse luxejachten zijn uitblinkers op de wereldmarkt https://t.co/1ojcWB990K
— NOS (@NOS) August 24, 2025
Vitters Shipyard in Zwartsluis is gespecialiseerd in het bouwen van zeilsuperjachten. Volgens commercieel manager Bas Peute is het proces te vergelijken met het bouwen van een luxe huis. “Elke klant heeft unieke wensen: moet het schip de wereld rond kunnen, wedstrijden winnen, of beide? Geen enkel jacht is daardoor hetzelfde”, zegt hij tegen de NOS.
Opvallend is dat de klantengroep verandert. Waar vroeger vooral oudere miljardairs superjachten aanschaften, neemt de vraag onder jonge, technologiegedreven ondernemers toe. Zij kiezen vaker voor expeditiejachten, geschikt om afgelegen gebieden zoals Antarctica te bereiken. Het aantal van deze jachten verdubbelde de afgelopen tien jaar van 55 naar 110, aldus cijfers van Boat International.
‘Formule 1 van de scheepsbouw’
De Nederlandse superjachtensector speelt een belangrijke rol in de maritieme industrie dankzij haar focus op innovatie. Jeroen Graaf, directeur van brancheorganisatie NMT IRO, stelt dat veel nieuwe technieken, ontwikkeld voor superjachten, later worden toegepast op andere scheepstypen, zoals binnenvaart- en kustvaartschepen. Een voorbeeld hiervan is de ‘Breakthrough’, een jacht dat op waterstof vaart en gebouwd werd door Feadship. De oorsprong van deze innovatieve kracht ligt in de jaren tachtig, toen de traditionele scheepsbouw zware klappen kreeg door concurrentie uit Azië. Na het faillissement van scheepsbouwconcern RSV ontwikkelde Nederland zich tot een specialist in technisch complexe en hoogwaardige schepen.
Tegenwoordig worden regelmatig jachten van meer dan 100 meter opgeleverd, en er wordt zelfs gesproken over ontwerpen van 120 meter. Met de groeiende vraag naar maatwerk en luxe lijkt de ‘Formule 1 van de scheepsbouw’ voorlopig nog niet aan het einde van zijn race gekomen. Toch lijkt de markt voor grote superjachten na enkele recordjaren wat te bekoelen vanwege sancties voor Russische klanten.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.