Tijdens evenementen als Sail wordt opnieuw duidelijk hoe groot de rol van Nederland is als waterland. Ons land staat niet alleen bekend om zijn traditionele scheepsbouw, maar ook om de productie van superjachten. Uit recent onderzoek van ABN Amro blijkt dat Nederland in 2024 wereldwijd de grootste producent was van superjachten langer dan 80 meter.

Nederland in 2024 grootste producent van superjachten langer dan 80 meter

Een superjacht wordt gedefinieerd als een schip van minimaal 24 meter. Waar Italië domineert in de categorie tot 60 meter, richt Nederland zich op de langere, vaak op maat gemaakte jachten. Het bouwen van deze schepen is een proces dat meerdere jaren kan duren. Gemiddeld betaalt een eigenaar € 1,3 miljoen per meter, zo berekende ondernemersorganisatie Hiswa-Recron in het onderzoek. De uiteindelijke prijs wordt echter sterk beïnvloed door individuele wensen, variërend van klassieke ontwerpen tot sportieve uitvoeringen, of extra voorzieningen zoals een padelbaan of ruimte voor tenderboten.

Vitters Shipyard in Zwartsluis is gespecialiseerd in het bouwen van zeilsuperjachten. Volgens commercieel manager Bas Peute is het proces te vergelijken met het bouwen van een luxe huis. “Elke klant heeft unieke wensen: moet het schip de wereld rond kunnen, wedstrijden winnen, of beide? Geen enkel jacht is daardoor hetzelfde”, zegt hij tegen de NOS.

Lees ook: Het Nederlandse superjacht van Bill Gates staat nog altijd voor $ 645 miljoen te koop, zonder dat hij er ooit een stap op zette

Opvallend is dat de klantengroep verandert. Waar vroeger vooral oudere miljardairs superjachten aanschaften, neemt de vraag onder jonge, technologiegedreven ondernemers toe. Zij kiezen vaker voor expeditiejachten, geschikt om afgelegen gebieden zoals Antarctica te bereiken. Het aantal van deze jachten verdubbelde de afgelopen tien jaar van 55 naar 110, aldus cijfers van Boat International.

▼ scroll verder ▼

‘Formule 1 van de scheepsbouw’

De Nederlandse superjachtensector speelt een belangrijke rol in de maritieme industrie dankzij haar focus op innovatie. Jeroen Graaf, directeur van brancheorganisatie NMT IRO, stelt dat veel nieuwe technieken, ontwikkeld voor superjachten, later worden toegepast op andere scheepstypen, zoals binnenvaart- en kustvaartschepen. Een voorbeeld hiervan is de ‘Breakthrough’, een jacht dat op waterstof vaart en gebouwd werd door Feadship. De oorsprong van deze innovatieve kracht ligt in de jaren tachtig, toen de traditionele scheepsbouw zware klappen kreeg door concurrentie uit Azië. Na het faillissement van scheepsbouwconcern RSV ontwikkelde Nederland zich tot een specialist in technisch complexe en hoogwaardige schepen.

Tegenwoordig worden regelmatig jachten van meer dan 100 meter opgeleverd, en er wordt zelfs gesproken over ontwerpen van 120 meter. Met de groeiende vraag naar maatwerk en luxe lijkt de ‘Formule 1 van de scheepsbouw’ voorlopig nog niet aan het einde van zijn race gekomen. Toch lijkt de markt voor grote superjachten na enkele recordjaren wat te bekoelen vanwege sancties voor Russische klanten.

Het nieuwe Feadship-superjacht 'Project 824' van voormalig Starbucks-CEO Howard Schultz
Bron: Feadship