Bent u klaar om de grenzen van snelheid en techniek opnieuw te laten vervagen? Dan is de Brabus 1000 een naam die u direct moet onthouden. Deze brute krachtpatser transformeert de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance tot een hybride supercar met maar liefst 1.000 paardenkrachten. Daarmee sprint deze machine in slechts 2,6 seconden van 0 naar 100 km/u — sneller dan menig hypercar, waaronder zelfs de legendarische McLaren W1. Deze brute machine is een schoolvoorbeeld van wat er gebeurt als onbegrensde technische kennis en passie voor prestaties samenkomen.

De nieuwe Brabus 1000 moet zo’n $ 515.000 kosten

Ja hoor, Brabus heeft zichzelf wederom overtroffen. Hoewel het in Duitsland gevestigde tuningbedrijf reeds een behoorlijk aantal successen op zijn naam heeft staan, is de inspiratie dus overduidelijk nog niet op. Tenminste, dat is wat de gloednieuwe Brabus 1000, een omgebouwde Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance, doet vermoeden. Deze wagen is namelijk veel meer dan een opgevoerde bolide van Mercedes. Het is een ambitieus project dat aantoont wat er mogelijk is wanneer tientallen jaren expertise in performance-engineering samenkomen met ongekende middelen en innovatiekracht. Bovendien bewijst deze supercar dat hybride technologie niet hoeft te betekenen dat prestaties worden ingeleverd. De Brabus 1000 is daarmee een nieuwe standaard, een statement van wat het merk Brabus betekent in de wereld van exclusieve sportauto’s. Dat is overigens ook duidelijk terug te zien aan de prijs waarvoor deze kersverse creatie in de etalage staat. Wilt u deze ijzersterke auto daadwerkelijk op de oprit parkeren? Dan dient u om en nabij de $ 515.000 uit de portemonnee te trekken. Oei, dat is niet niks!

De achterzijde van de Brabus 1000
Bron: Brabus

Lees ook: Basketballer Luka Dončić showt met een Brabus Rocket 1000 van $ 600.000

Een unieke supercar met absurde prestaties

Goedkoop is de Brabus 1000 dus allerminst, maar daar krijgt u wel een beest op vier wielen voor terug. De krachtbron van deze supercar is immers een doorontwikkelde 4,5-liter twin-turbo V8, fors opgeboord ten opzichte van de standaard 4,0-liter in de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Deze motor werkt perfect samen met een krachtige elektrische motor, wat het totale systeemvermogen naar maar liefst 1.000 pk stuwt. Het koppel? Een indrukwekkende 1.820 Nm. Op de openbare weg wordt dit elektronisch begrensd tot 1.620 Nm om de aandrijflijn te beschermen, maar zelfs dan is het meer dan genoeg om deze supercar moeiteloos te lanceren.

De gecombineerde hybride aandrijflijn maakt gebruik van geavanceerde software en mechanische verbeteringen die zorgen voor een fenomenale respons en efficiëntie. Met een acceleratietijd van 2,6 seconden naar 100 km/u en een tijd van slechts 23,6 seconden naar 300 km/u, is de Brabus 1000 sneller dan de meeste hypercars. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 320 km/u, wat het perfecte evenwicht biedt tussen rauwe snelheid en veiligheid. Daarnaast is de versnellingsbak geoptimaliseerd voor snellere schakelmomenten en een nog directer gevoel. Het uitgebreide koelsysteem en de verstevigde ophanging garanderen dat alle kracht veilig en gecontroleerd op de weg wordt gezet, terwijl het geïntegreerde vierwielaandrijvingssysteem maximale tractie biedt in alle omstandigheden.

De binnenzijde van de nieuwe wagen van Brabus
Bron: Brabus

Waar Brabus pas echt in uitblinkt, is het exterieurontwerp. Deze 1000 pk sterke machine is een ware carbonfiber-legende. In plaats van simpelweg wat spoilers en bumpers toe te voegen, heeft Brabus een compleet nieuw, opengewerkt carbonfiber exterieur ontwikkeld. Van de scherpe front splitter, die de luchtstroom direct onder de auto begeleidt, tot de subtiele, maar effectieve ‘dive planes’ op de voorbumper die extra downforce creëren, elk onderdeel is ontworpen voor maximale aerodynamische prestaties. De spatbordverbreders, eveneens uit carbonfiber vervaardigd, geven de auto niet alleen een bredere, agressievere houding, ze verbeteren ook de luchtcirculatie rondom de wielen, wat bijdraagt aan stabiliteit bij hoge snelheden. Achteraan springt de enorme diffuser direct in het oog, die samen met de grote, verstelbare achtervleugel zorgt voor een indrukwekkende druk op het asfalt. Dit voorkomt lift en zorgt ervoor dat de Brabus 1000 zelfs bij topsnelheid stevig en controleerbaar blijft. Stapt u aan boord van de Brabus 1000, dan betreedt u evenzo een wereld waar exclusiviteit en hightech luxe samenkomen. Het interieur is namelijk op maat gemaakt, met volop gebruik van Alcantara, fijn leer en carbonfiber accenten. De stoelen bieden niet alleen een sportieve zit met maximale ondersteuning, maar zijn ook verstelbaar en voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen met Brabus-logo’s. Het geheel ademt een perfecte balans tussen racetechniek en comfort, waardoor u urenlang in pure focus kunt rijden zonder in te leveren op luxe.

▼ scroll verder ▼

Als u groot liefhebber bent van Brabus, maar liever uw kansen grijpt op de secundaire markt, is deze Mercedes GLE 63 Brabus op Marktplaats wellicht interessant.