Nederland staat niet bekend als een land waar u dagelijks de meest exclusieve supercars tegenkomt. Natuurlijk rijden er hier en daar Ferrari’s en Lamborghini’s rond, soms voorzien van speciale pakketten van tuners als Novitec of Mansory. Maar echte zeldzaamheden zoals Bugatti’s, Koenigseggs of Pagani’s zijn op de Nederlandse wegen uiterst schaars. Toch is er sinds kort een opvallende toevoeging: een Pagani Utopia, officieel geregistreerd op Nederlands kenteken op 16 augustus van dit jaar.

De eerste Pagani op Nederlands kenteken is een feit

De Pagani Utopia is het nieuwste model van de Italiaanse fabrikant en opvolger van de Huayra, die zelf de legendarische Zonda opvolgde. Sinds de oprichting van het merk in de jaren negentig zijn er slechts drie verschillende modellen ontwikkeld, wat bijdraagt aan de exclusiviteit. De Utopia werd in 2022 gepresenteerd en is daarmee nog bijzonder actueel. Het exemplaar dat nu in Nederland rondrijdt, stamt uit juli 2024. Hoewel technisch gezien een occasion, is de auto amper een maand oud. Een maand geleden werd ook al een Pagani, te weten de Zonda, op Nederlands kenteken gezet. Echter werd deze alweer snel geëxporteerd, meldt Autoblog.

De Pagani Utopia die op Nederlands kenteken wordt gezet
Bron: Instagram @nightwix

De nieuwprijs van dit model bedraagt € 3.322.269. Opvallend is dat de BPM, de belasting die gebaseerd is op CO₂-uitstoot, relatief beperkt blijft: net onder de € 130.000. Dit bedrag geldt voor iedere auto met een uitstoot van 327 gram per kilometer, ongeacht de aanschafprijs. Voorlopig staat de Utopia nog op naam van een autobedrijf en niet van een particuliere eigenaar.

Lees ook: Eerste Koenigsegg Jesko Attack (€ 3,5 miljoen) met Nederlands kenteken maakt voor het eerst zijn opwachting

Hoge aanschafprijs

De hoge aanschafprijs wordt verklaard door de manier waarop de Pagani Utopia is gebouwd. Het chassis en de carrosserie zijn vervaardigd uit een innovatieve legering van koolstofvezel en titanium, een materiaal dat uitzonderlijk licht en sterk is. Elk detail, tot en met de bouten, is vervaardigd uit hoogwaardige metalen zoals titanium of gefreesd aluminium. Deze ambachtelijke bouwkwaliteit geeft de auto het karakter van een rijdend kunstwerk.

▼ scroll verder ▼

De motorisering komt van Mercedes-AMG, een langdurige partner van Pagani. Horacio Pagani zelf kreeg destijds van Formule 1-legende Juan Manuel Fangio het advies om met Mercedes-motoren te werken, een traditie die tot op de dag van vandaag wordt voortgezet. De Utopia is uitgerust met de M158 Evo, een V12 die 854 pk en 1.100 Nm koppel levert. Bijzonder is dat de auto leverbaar is met een handgeschakelde transmissie – een unicum in dit segment.

Ook de Rotterdamse ondernemer Michel Perridon nam onlangs een model in ontvangst dat voor het eerst op Nederlands kenteken werd gezet.