Wie had gedacht dat een klein, pluchen monstertje zou uitgroeien tot een wereldwijd fenomeen? Toch is dat precies wat er gebeurde met Labubu, het speelse, maar ietwat griezelige figuurtje dat sinds enkele jaren het boegbeeld is van het bedrijf Pop Mart. In korte tijd heeft het niet alleen de harten van verzamelaars veroverd, maar ook de financiële cijfers van de Chinese onderneming naar een historisch hoogtepunt gestuwd. Met een mix van popcultuur, slimme marketing en internationale expansie is Labubu veel meer geworden dan een speelgoedknuffel. Vandaag de dag is het pluchen monstertje daadwerkelijk een cultureel en commercieel icoon.

Het bedrijf achter de Labubu draait enorme omzet

De Labubu is populairder dan ooit en dat heeft het bedrijf dat achter het pluchen monstertje zit beslist geen windeieren gelegd. In de eerste helft van 2025 schreef Pop Mart namelijk verbluffende resultaten in de boeken. De omzet verdriedubbelde ten opzichte van het jaar ervoor en kwam uit op omgerekend bijna $ 1,93 miljard. Van dat bedrag werd $ 669 miljoen verdiend met The Monsters-lijn, waarvan Labubu veruit de grootste ster is. Daarmee vertegenwoordigde de speelgoedknuffel bijna 35% van de totale inkomsten. Nog indrukwekkender is de nettowinst, die met 397% steeg tot een schrikbarende $ 636 miljoen.

Die cijfers zijn deels te danken aan een agressieve internationale expansie. CEO Wang Ning verklaarde dat de verkoop buiten China sneller groeit dan verwacht, met Noord-Amerika als belangrijkste groeimarkt. Omdat de prijzen in het buitenland doorgaans hoger liggen, levert dat Pop Mart niet alleen meer kopers op, maar ook hogere marges, dat laat Robb Report weten. Het bedrijf zal dus uitzonderlijk blij zijn dat het de inmiddels welbekende Labubu op de markt heeft gebracht, dat mag wel duidelijk zijn.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door POP MART (@popmart)

Lees ook: Labubu-topman Wang Ning strijkt binnen één dag $ 1,6 miljard op door verkoop van populaire poppetjes

Pop Mart verwacht 10 miljoen monstertjes te verkopen

Het succes van Labubu is niet van de ene op de andere dag ontstaan. Het figuurtje werd in 2015 bedacht door de Hongkongse kunstenaar Kasing Lung, maar pas drie jaar later brak het door toen het onderdeel werd van het populaire blind box-concept van Pop Mart. Sindsdien groeide de vraag explosief en hielpen sterren als Rihanna, Lisa van Blackpink, David Beckham en Marc Jacobs mee om de rage wereldwijd te verspreiden. Tegenwoordig geldt Labubu als statussymbool onder verzamelaars, die het monstertje combineren met luxeaccessoires zoals Hermès-tassen of zelfs sieraden van Van Cleef & Arpels, tot genoegen van het in China gevestigde bedrijf. Deze hype vertaalt zich in enorme verkoopvolumes, want vanaf september verwacht Pop Mart dagelijks meer dan 10 miljoen Labubu’s te verpatsen. Om dat bij te benen, exploiteert het bedrijf inmiddels 571 fysieke winkels, 2.597 robotshops en heeft het plannen om nog eens honderd nieuwe internationale vestigingen uit de grond te stampen in het laatste kwartaal van dit jaar.

Die razendsnelle groei heeft Pop Mart een beurswaarde van ruim $ 38 miljard opgeleverd – meer dan de gecombineerde waarde van speelgoedgiganten als Mattel, Hasbro en Sanrio. Daarmee is duidelijk dat de hype rondom Labubu veel verder reikt dan de speelgoedwereld alleen. Het monster is uitgegroeid tot een cultureel fenomeen dat de grens tussen speelgoed, mode en verzamelobject vervaagt. Het Chinese bedrijf lijkt vastbesloten om dit momentum te benutten en zijn positie op de wereldmarkt verder uit te bouwen met de Labubu als middelpunt. Als de huidige trend doorzet, is de kans groot dat Labubu niet alleen een rage blijkt, maar een blijvend icoon dat een nieuwe standaard zet in hoe speelgoedmerken hun publiek weten te betoveren – én hoe ze daar miljarden mee verdienen. Nog op zoek naar een bedrijf om in te beleggen? Grijp uw kans!

Terwijl Pop Mart een alsmaar toenemende omzet geniet, ziet zakenman Bernard Arnault de beurswaarde van LVMH de laatste tijd steeds verder inzakken.

De Labubu, waarmee een Chinees bedrijf erg rijk werd
Bron: David Kristianto / Unsplash