
Ex-partner van Nederlandse influencer voor de rechter nadat hij McLaren in de prak reed en vier gewonden veroorzaakte
Op het moment van de botsing reed hij 104 kilometer per uur, waar 70 was toegestaan
De rechtbank in Lelystad behandelde deze week de zaak tegen Dave de B. (24) uit Urk, die in juli 2023 betrokken was bij een ernstig verkeersongeluk met een McLaren 720S. De sportwagen, met een nieuwprijs vanaf € 320.000 en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in minder dan drie seconden, was eigendom van De B. en zijn inmiddels ex-vrouw, de Urkse influencer Jelline Brands.
Ex-partner van Nederlandse influencer Jelline Brands voor de rechter nadat hij McLaren in de prak reed en vier gewonden veroorzaakte
Op de ochtend van 1 juli 2023 reed De B. met een bijrijder van Tollebeek naar Urk. Op de natte Domineesweg verloor hij de controle toen hij het gaspedaal intrapte. De McLaren raakte in een slip, kwam op de verkeerde weghelft en botste frontaal op een tegemoetkomende auto. Daarin zaten waterpolocoach Jan Mensink en zijn buurman. Alle vier de inzittenden raakten zwaargewond. Volgens de politie was het een wonder dat er geen dodelijke slachtoffers vielen.
Urk – Crash na 'show' met snelle sportwagen veranderde 4 levens voorgoed, OM wil jarenlang rijverbod voor chauffeur Dave https://t.co/hAVe8zw1iT
— Omroep Flevoland (@OmroepFlevoland) September 25, 2025
Uit politieonderzoek blijkt dat De B. in de minuten voorafgaand aan de crash snelheden bereikte tot 125 kilometer per uur op wegen waar 50 of 70 kilometer per uur was toegestaan. Op het moment van de botsing reed hij 104 kilometer per uur. Daarmee weerspreken de onderzoeksgegevens eerdere uitlatingen van De B. en Brands, die de ernst van de snelheid bagatelliseerden. Slachtoffers uitten in de rechtbank hun frustratie over deze houding.
De officier van justitie benadrukte dat De B. vaker te hard reed in de McLaren van Jelline Brands. Data-analyse liet snelheden zien tot 240 kilometer per uur op polderwegen en ruim boven de 200 kilometer per uur op snelwegen. Brands verklaarde eerder dat zij als passagier huilend in de auto zat uit angst voor zijn rijgedrag. Opvallend is dat De B. nooit een snelheidsboete ontving, hoewel hij zelf aangaf apps zoals Flitsmeister te gebruiken.
Lees ook: Automobilist crasht met peperdure G-Klasse in Eindhoven en vlucht vervolgens weg
Strafmaat en verweer
Justitie verwijt De B. roekeloos en puberaal gedrag. De eis is dat hij zijn rijbewijs drie jaar moet inleveren. Zijn advocaat betoogt echter dat sprake was van onoplettendheid en niet van structureel roekeloos rijgedrag. Gezien zijn blanco strafblad pleit de verdediging voor een taakstraf in plaats van een langdurig rijverbod.
De B. betuigde spijt en bood zijn excuses aan de slachtoffers aan. Hij verklaarde inmiddels in een minder krachtige auto te rijden en zijn rijstijl te hebben aangepast. “Ik heb angst in de auto en wil nooit meer een ongeluk veroorzaken,” aldus de verdachte. De rechter doet op 8 oktober uitspraak.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.