
Juweliersketen spant kort geding aan tegen Zeeman vanwege verkoop goedkope diamant
Het gaat in de zaak om een zogeheten lab grown-diamant, een in een laboratorium vervaardigde steen, die Zeeman sinds donderdag online verkoopt voor € 29,99
De introductie van een diamantenhanger door winkelketen Zeeman heeft geleid tot juridische stappen van de Nederlandse sieradengroothandel Gisser Jewels. Het gaat om een zogeheten lab grown-diamant, een in een laboratorium vervaardigde steen, die Zeeman sinds donderdag online verkoopt voor € 29,99. Volgens Zeeman is de actie bedoeld om diamanten toegankelijker te maken voor een breder publiek.
Sieradengroothandel Gisser Juwels spant kort geding aan tegen Zeeman vanwege diamant
Het sieraad bestaat uit een ronde, briljantgeslepen diamant van 0,10 tot 0,12 karaat, gezet in sterling zilver met een rhodiumlaag. De hanger wordt geleverd met een kwaliteitsrapport en is ontworpen in Nederland, maar geproduceerd in India. Anders dan bij traditionele juweliers ontbreekt luxe verpakking, een ketting of een uitgebreide sieradencollectie. Zeeman benadrukt dat deze keuzes de kosten laag houden en dat laboratoriumdiamanten – chemisch identiek aan natuurlijke diamanten – hierdoor voor een veel lagere prijs kunnen worden aangeboden.
De felbegeerde diamant van €29,99 van de Zeeman heeft donderdagmiddag direct voor chaos gezorgd: de bestelpagina van de textielketen lag er kort na de start van de verkoop uit. Op de website is inmiddels te lezen dat de diamant tijdelijk is uitverkocht.https://t.co/lHPiaCmHI2
— De Telegraaf (@telegraaf) September 4, 2025
Gisser Jewels, dat samenwerkt met meer dan 700 juweliers in Nederland, is echter niet te spreken over de bijbehorende marketingcampagne. In de oorspronkelijke uitingen stelde Zeeman dat een vergelijkbaar sieraad bij een juwelier “vaak meer dan 300 euro” kost. Volgens Gisser schetst dit een misleidend beeld van de branche en wekt het de indruk dat hoge verkoopprijzen vooral voortkomen uit certificering, luxe winkels, marketing en tussenhandel, zo zeggen ze in een persbericht.
Lees ook: ‘Uitzonderlijk zeldzame blauwe diamant’ levert € 19 miljoen op bij veiling
Eist publiekelijke rectificatie
Na een sommatie van Gisser verwijderde Zeeman inmiddels alle referenties naar juweliers. Toch bereidt Gisser een kort geding voor waarin het bedrijf eist dat Zeeman publiekelijk rectificeert en excuses aanbiedt aan de sector. “Hoewel de referenties nu zijn verwijderd, is de kans groot dat veel consumenten de oorspronkelijke informatie als waar hebben aangenomen,” aldus Ammar Katib namens Gisser. “Wij willen dat Zeeman duidelijk maakt dat de eerdere claims onjuist waren, zodat de naam van onze branche gezuiverd wordt.”
Of de rechter zal oordelen dat Zeeman met zijn uitingen te ver is gegaan, wordt in de komende weken duidelijk. Het kort geding kan gevolgen hebben voor de verdere verkoopcampagne en mogelijk ook voor vergelijkbare prijsstunts in de sieradenbranche.
Wetenschappers slaagden er vorig jaar nog in om in 150 minuten diamanten te maken, waar dit normaal gesproken miljarden jaren zou duren.
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.