Het Franse luxebedrijf Kering, eigenaar van merken als Gucci, Balenciaga en Bottega Veneta, verkoopt zijn schoonheidsafdeling aan L’Oréal voor een bedrag van € 4 miljard. Met de overname krijgt L’Oréal onder meer het exclusieve parfummerk Creed in handen, naast langdurige licenties om parfums en schoonheidsproducten te ontwikkelen voor verschillende Kering-merken.

Kering verkoopt haar schoonheidstak voor € 4 miljard aan L’Oréal

De verkoop markeert een belangrijke strategische stap voor Kering. De groep richt zich voortaan weer volledig op haar kernactiviteiten: mode, accessoires en luxeproducten van onder meer Gucci. De nieuwe topman Luca de Meo, die sinds een maand aan het roer staat, wil met deze beslissing de financiële positie van het concern versterken en de oplopende schuldenlast terugdringen.

Kering had zijn beautydivisie pas in 2023 opgericht om te profiteren van de groeiende markt voor cosmetica en parfums. Daarbij werd het merk Creed overgenomen voor 3,5 miljard euro. Toch bleken de resultaten tegen te vallen. De verkoop van de divisie aan L’Oréal is de eerste grote ingreep van De Meo en wordt gezien als een koerswijziging ten opzichte van zijn voorganger François-Henri Pinault, die juist had ingezet op uitbreiding in de schoonheidssector.

Lees ook: Winst van luxemerk-holding Kering, daalt met maar liefst 12%

Volgens analisten is de transactie gunstig voor beide partijen: L’Oréal breidt zijn leidende positie op de wereldwijde cosmetica­markt verder uit, terwijl Kering de balans versterkt en zich opnieuw kan concentreren op de verbetering van zijn modemerken.

L’Oréal verstevigt marktpositie

Met de overname krijgt L’Oréal, dat al sinds 2008 de licentie heeft voor de schoonheidsproducten van Yves Saint Laurent, voor vijftig jaar de exclusieve rechten om parfums en cosmetica te ontwikkelen voor Bottega Veneta en Balenciaga. Het is de grootste overname in de geschiedenis van het Franse cosmeticaconcern.

▼ scroll verder ▼

Beleggers reageerden positief op het nieuws: het aandeel Kering steeg met bijna 5%, terwijl L’Oréal 1,2% winst noteerde.

De deal komt in een periode waarin de luxesector te maken heeft met een afnemende vraag, vooral vanuit China. Bedrijven als Gucci en LVMH zagen hun omzet dalen door economische onzekerheid en internationale handelsbarrières. Ook recente overnames, zoals die van Versace door Prada, tonen aan dat de sector in beweging blijft. Lees ook: Gucci-eigenaar telt maar liefst € 1,3 miljard neer voor winkelpand in modewijk van Milaan