
Luxeconcern Kering, moederbedrijf van Gucci, verkoopt schoonheidstak voor miljarden aan L’Oréal
De verkoop markeert een belangrijke strategische stap voor Kering
Het Franse luxebedrijf Kering, eigenaar van merken als Gucci, Balenciaga en Bottega Veneta, verkoopt zijn schoonheidsafdeling aan L’Oréal voor een bedrag van € 4 miljard. Met de overname krijgt L’Oréal onder meer het exclusieve parfummerk Creed in handen, naast langdurige licenties om parfums en schoonheidsproducten te ontwikkelen voor verschillende Kering-merken.
Kering verkoopt haar schoonheidstak voor € 4 miljard aan L’Oréal
De verkoop markeert een belangrijke strategische stap voor Kering. De groep richt zich voortaan weer volledig op haar kernactiviteiten: mode, accessoires en luxeproducten van onder meer Gucci. De nieuwe topman Luca de Meo, die sinds een maand aan het roer staat, wil met deze beslissing de financiële positie van het concern versterken en de oplopende schuldenlast terugdringen.
Kering sells its beauty unit to L'Oréal for $4.66 billion, handing over Creed and 50‑year licenses for Gucci, Bottega Veneta and Balenciaga, to cut debt and refocus after losses and slowing Gucci growth pic.twitter.com/qUKE5dgc25
— Reuters (@Reuters) October 20, 2025
Kering had zijn beautydivisie pas in 2023 opgericht om te profiteren van de groeiende markt voor cosmetica en parfums. Daarbij werd het merk Creed overgenomen voor 3,5 miljard euro. Toch bleken de resultaten tegen te vallen. De verkoop van de divisie aan L’Oréal is de eerste grote ingreep van De Meo en wordt gezien als een koerswijziging ten opzichte van zijn voorganger François-Henri Pinault, die juist had ingezet op uitbreiding in de schoonheidssector.
Lees ook: Winst van luxemerk-holding Kering, daalt met maar liefst 12%
Volgens analisten is de transactie gunstig voor beide partijen: L’Oréal breidt zijn leidende positie op de wereldwijde cosmeticamarkt verder uit, terwijl Kering de balans versterkt en zich opnieuw kan concentreren op de verbetering van zijn modemerken.
L’Oréal verstevigt marktpositie
Met de overname krijgt L’Oréal, dat al sinds 2008 de licentie heeft voor de schoonheidsproducten van Yves Saint Laurent, voor vijftig jaar de exclusieve rechten om parfums en cosmetica te ontwikkelen voor Bottega Veneta en Balenciaga. Het is de grootste overname in de geschiedenis van het Franse cosmeticaconcern.
Beleggers reageerden positief op het nieuws: het aandeel Kering steeg met bijna 5%, terwijl L’Oréal 1,2% winst noteerde.
De deal komt in een periode waarin de luxesector te maken heeft met een afnemende vraag, vooral vanuit China. Bedrijven als Gucci en LVMH zagen hun omzet dalen door economische onzekerheid en internationale handelsbarrières. Ook recente overnames, zoals die van Versace door Prada, tonen aan dat de sector in beweging blijft. Lees ook: Gucci-eigenaar telt maar liefst € 1,3 miljard neer voor winkelpand in modewijk van Milaan
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.