Nike heeft er de laatste jaren keihard aan gewerkt om één van de bekendste merken ter wereld te worden. Als het gaat om sportkleding en schoenen is het Amerikaanse bedrijf dat inmiddels ook wel degelijk geworden. Nike blijft vernieuwen en speelt in op trends, waardoor het wat betreft marktwaarde alle concurrenten met gemak heeft ingehaald. In zijn branche is het wereldberoemde bedrijf dus behoorlijk invloedrijk, waardoor het verschil met concurrerende bedrijven in de toekomst naar verwachting alsmaar groter zal worden.

Nike overklast iedere concurrent qua marktwaarde

Het welbekende kledingmerk Nike wist vorig jaar een marktkapitalisatie van maar liefst $ 114,3 miljard en een omzet van om en nabij de $ 51,36 miljard te realiseren. Dat is nogal indrukwekkend, want deze torenhoge cijfers komen bijna overeen met de gecombineerde omzet van de grootste rivalen. Concurrerende bedrijven als Adidas ($ 34,7 miljard), Anta Sports ($ 34,2 miljard), Lululemon ($ 24,2 miljard) en Asics ($ 19,5 miljard) kunnen qua verkoop namelijk bij lange na niet tippen aan Nike. Samen hebben deze concurrenten een omzet van $ 50,99 miljard, wat dus minder is dan dat van het Amerikaanse kledingbedrijf.

Amerikaanse kledinggigant blijft voorlopig koploper

Het bedrijf heeft overduidelijk een absurd grote voorsprong die moeilijk in te halen is, zelfs voor grote concurrenten. Dat betekent evengoed dat Nike erg invloedrijk is in zijn branche, waardoor de marktwaarde de komende jaren naar verwachting alsmaar verder uit zal worden gebouwd. Om nog enigszins strijd te kunnen leveren, moeten concurrerende bedrijven dus met héle goede producten op de markt komen. Dat is wel mogelijk, maar lastig om daadwerkelijk te realiseren.

▼ scroll verder ▼

Lees ook: Nike-oprichter en miljardair Phil Knight (87) geeft maar liefst $ 2 miljard weg aan het goede doel

Slimme marketing en innovatieve producten

De concurrenten van Nike zijn wereldwijd wel degelijk bekende merken, maar ze halen het nog steeds niet. Adidas uit Duitsland en Anta Sports uit China zijn groot, maar kunnen niet tippen aan de marktwaarde en invloed van Nike. Ook Lululemon en Asics blijven achter, ondanks hun trouwe klanten en specifieke marktsegmenten. Nike onderscheidt zich vooral door middel van slimme marketing, innovatieve producten en een wereldwijd herkenbare stijl. Het merk wordt door consumenten vaak gezien als de standaard voor kwaliteit en mode in sportkleding. Daardoor blijft Nike koploper als het gaat om marktwaarde, ongeacht wat de concurrenten doen.

Meer lezen over grote bedrijven? Lees ook: LVMH-baas Bernard Arnault moet puinruimen: bedrijf verliest in minder dan een jaar één derde van de beurswaarde