
Spyker-oprichter bereikt schikking over eigendomsrechten van merk
Er is een definitieve beslissing genomen: Spyker mag weer sportwagens bouwen
Na jaren van stilte lijkt het Nederlandse automerk Spyker opnieuw tot leven te komen. De producent van exclusieve supercars, bekend om zijn ambachtelijke ontwerpstijl en luchtvaartinspiratie, bereidt zich voor op een herstart van de productie. Sinds 2015 stond de fabriek stil, maar recent is een juridisch geschil over de merkrechten opgelost, waardoor de weg vrij is voor een nieuwe toekomst.
Spyker-oprichter bereikt schikking over eigendomsrechten van merk
Spyker kent één van de meest bijzondere verhalen uit de Nederlandse autogeschiedenis. Het merk werd oorspronkelijk opgericht aan het einde van de 19e eeuw en bouwde zowel personenauto’s als bedrijfswagens. In 1922 ging de onderneming failliet, waarna in 1926 definitief de deuren werden gesloten.
Spyker refuses to die.
— Motor1 (@Motor1com) October 14, 2025
The Dutch supercar maker is back, with plans to "focus on producing hand-built super sports cars.” pic.twitter.com/P3x13RlHZR
In 1999 blies ondernemer Victor Muller, samen met technicus Maarten de Bruijn, het merk nieuw leven in. Een jaar later werd de Spyker C8 gepresenteerd: een met de hand gebouwde sportwagen met een Audi 4.0 V8-motor. De auto combineerde krachtige prestaties met een interieur dat geïnspireerd was op klassieke vliegtuigcockpits – een ontwerpstijl die Spyker een unieke positie in de wereld van luxe sportwagens bezorgde.
Lees ook: Spyker C8 Spyder staat te koop op Marktplaats voor € 569.000
Financiële tegenslagen en faillissementen
Ondanks het vakmanschap en de exclusiviteit van de modellen, kende het merk een turbulente periode. Spyker bouwde slechts enkele honderden auto’s, maar de ambitieuze uitbreidingsplannen van Victor Muller leidden tot financiële problemen. In 2010 nam hij het noodlijdende Saab over, een stap die uiteindelijk fataal bleek: Saab ging in 2011 failliet, en Spyker belandde korte tijd later zelf in zwaar weer.
In 2014 volgden nieuwe financiële problemen, en hoewel Spyker in 2015 nog de C8 Preliator presenteerde op het autosalon van Genève, kwam er geen grootschalige productie van de grond. In 2021 ging het bedrijf opnieuw failliet. In totaal werden sinds de herlancering in 2001 ongeveer 250 exemplaren gebouwd – stuk voor stuk met de hand gemaakt en gericht op een kleine, internationale klantenkring.
Na jaren van juridische procedures over de intellectuele eigendomsrechten heeft de rechter recent een definitieve beslissing genomen: Spyker mag weer sportwagens bouwen. Dat betekent dat het merk opnieuw kan terugkeren naar waar het ooit in uitblonk – het vervaardigen van met de hand gebouwde, technisch verfijnde sportwagens in beperkte oplage. Lees ook: Unieke kans: zeldzame Spyker C8 van Nederlandse makelij wordt op Facebook te koop aangeboden
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.