
Tegenvallende winst van Porsche dankzij opkomende automerken in China
Deze tegenvallende cijfers hadden direct invloed op de beurs, tot grote spijt van talloze beleggers
De grote autotrots van Duitsland, Porsche genaamd, loopt wederom tegen een tegenvallende winst aan. Het wereldberoemde merk dat bekendstaat om de productie van snelle, hoogwaardige en luxueuze wagens, krijgt er namelijk steeds meer serieuze concurrenten bij, voornamelijk uit China. Voor de derde keer dit jaar moest Porsche de winstverwachting bijstellen, en ditmaal denkt het bedrijf hooguit 2% winst te behalen, terwijl eerder nog werd uitgegaan van 5% tot 7%. Een behoorlijk probleem, dat zelfs niet door de iconische 911 kan worden opgelost.
Porsche stelt verwachte winst wederom bij
Opnieuw heeft Porsche de verwachtingen omtrent de winst moeten bijstellen, aangezien de verkoopcijfers een stuk lager uitvallen dan aanvankelijk werd gedacht. Deze tegenvallende cijfers hadden direct invloed op de beurs, tot grote spijt van talloze beleggers. De aandelenkoers van het in Duitsland gevestigde bedrijf kelderde begin deze week met maar liefst 7,8%. Inmiddels is Porsche zelfs uit de DAX, de Duitse aandelenindex, verwijderd. Het mag duidelijk zijn dat er nood aan de man is, want het valt zelfs niet uit te sluiten dat de uiteindelijke winst van Porsche nóg lager zal uitvallen dan de voorspelde 2%.
Dat komt vooral door de afzetmarkt in China, die behoorlijk tegenvalt wegens een tegenvallende economie. De verkoop van auto’s in de hogere prijsklasse is aldaar dus flink gedaald. Tegelijkertijd zetten de Chinezen de ene na de andere concurrent van het Duitse automerk op poten. Chinese merken zoals YangWang, dochterbedrijf van BYD en Xiaomi produceren sportauto’s die op de Nürburgring, het beroemde circuit, zelfs sneller zijn dan die van Porsche. Echter kan Porsche wegens de tegenvallende winst erg moeilijk met een goed alternatief op de proppen komen.

Ellendige verkoopcijfers op de Amerikaanse markt
Ook de situatie op de Amerikaanse markt drukt de winst van Porsche behoorlijk. Door importtarieven, ingevoerd door president Donald Trump, zijn de voertuigen die vanuit Europa naar de Verenigde Staten worden verscheept namelijk aanzienlijk duurder geworden. Tja, Porsche heeft nu eenmaal geen fabriek in Amerika staan, dus zijn deze nieuwe importtarieven direct voelbaar in de portemonnee. De verkoop van de wagens van Porsche is dus ook op de op één na grootste markt behoorlijk afgenomen. Dit, gecombineerd met tegenvallende verkopen van elektrische modellen, zorgt ervoor dat Porsche niet hoeft te rekenen op een fikse winst.
Ook de welbekende Porsche Taycan wordt immers niet aan de lopende band verkocht. Dat is vooral te danken aan de riante aanschafprijs en de enorme afschrijving. Nadat u een jaartje in een Taycan hebt gereden, bent u er doorgaans tienduizenden euro’s op achteruit gegaan. Daar zitten consumenten simpelweg niet op te wachten, wat wel begrijpelijk is.
Eventuele overname door externe partij
Een belangrijk probleem is dat sportauto’s met benzinemotoren nog altijd populairder zijn bij het grote publiek. Naar verluidt heeft Porsche te vroeg ingezet met de Taycan. Als Porsche een nieuwe sportwagen met een volledig op benzine lopende motor had gelanceerd, zou de winst naar verwachting dus een stuk hoger zijn uitgepakt. Overigens blijken de elektrische Macan en Cayenne helemaal niet zo slecht te verkopen, maar dat is hoe dan ook niet genoeg voor Porsche om een absurde winst te realiseren.
Al met al is het overduidelijk dat het Duitse automerk drastische veranderingen moet doorvoeren om de boel voorlopig nog draaiende te kunnen houden. Het merk heeft nog altijd een ijzersterk imago en zal waarschijnlijk blijven bestaan, maar er wordt niet uitgesloten dat een externe partij het merk kan overnemen, zoals gebeurde bij Volvo. We kunnen er dus gerust op rekenen dat er de komende jaren een gloednieuwe sportauto met benzinemotor in de etalage van de Porschedealer zal verschijnen.
Meer lezen over Porsche? Lees ook: Porsche voorziet Taycan en 911 van nieuwe lak ter waarde van € 25.000,-
Laukie Klijn
Laukie Klijn studeerde journalistiek en haalde zijn diploma aan de Schrijversacademie in Utrecht. Voor de lezers van Pure Luxe schrijft hij artikelen over alles wat met luxe te maken heeft: ’s werelds meest extravagante bolides, villa’s, horloges en jachten, alles komt voorbij. Als Laukie niet schrijft voor Pure Luxe, is hij wel op de golfbaan te vinden.