Al bijna vier jaar wacht de Goesenaar John Zwartepoorte op de reparatie van zijn geliefde Rolls-Royce Phantom I Piccadilly uit 1927. Wat begon als een ambitieuze restauratie van een zeldzame klassieker, groeide uit tot een juridisch conflict tussen eigenaar en garagehouder. Inmiddels staan beide partijen lijnrecht tegenover elkaar in de rechtbank.

Zeeuwse autoliefhebber eist na vier jaar ter reparatie aangeboden klassieke Rolls-Royce terug

Zwartepoorte, fervent verzamelaar van klassieke auto’s, kocht de exclusieve Rolls-Royce in 2020 met een defecte motor. “Dat wist ik vooraf”, vertelt hij. “De prijs was ernaar, maar ik wilde de auto weer in topconditie krijgen”, vertelt hij tegen de plaatselijke PZC. Hij bracht de wagen naar Stoffels Classic Cars in Heinkenszand, een gerenommeerde werkplaats gespecialiseerd in Britse vooroorlogse modellen van onder meer Aston Martin, Bentley en Rolls-Royce.

De eigenaar van de garage verzekerde hem dat hij de 7,6-liter zescilindermotor van haver tot gort kende. Dat wekte vertrouwen, waarna Zwartepoorte instemde met de restauratie. Een exacte opleveringsdatum werd niet afgesproken, alleen dat de auto in ‘topstaat’ zou worden teruggeleverd.

Lees ook: 102-jarige man reed maar liefst 77 jaar in dezelfde Rolls-Royce

Beloften, vertragingen en oplopende kosten

Wat volgde was een jarenlange aaneenschakeling van vertragingen en beloften. Telkens bleek er een nieuwe reden waarom de restauratie niet kon worden afgerond: ontbrekende onderdelen, personeelstekort of extra schade aan de motor. Intussen bleven de facturen binnenstromen. “Ik heb al vele duizenden euro’s betaald”, zegt Zwartepoorte. “Maar een rijdende auto heb ik nog steeds niet”.

▼ scroll verder ▼

Toen ook in de zomer van 2024 bleek dat de Rolls-Royce nog altijd niet klaar was, schakelde Zwartepoorte een advocaat in. Er werd een nieuwe, schriftelijke afspraak gemaakt, maar opnieuw kwam er niets van terecht. Toen de Goesenaar zijn auto uiteindelijk wilde ophalen, eiste de garagehouder dat hij eerst een akte van kwijting tekende – een verklaring dat geen van beide partijen nog iets van elkaar te vorderen had.

Juridisch geschil om vertrouwen en geld

Zwartepoorte weigerde te tekenen. “Ik wist niet eens in welke staat de auto verkeerde. Ik wilde dat eerst laten beoordelen door een onafhankelijke expert”. De garagehouder hield echter vol dat nog niet alle rekeningen waren voldaan en weigerde de Rolls-Royce af te geven.

Tijdens de zitting verklaarde de advocaat van het bedrijf dat de auto inmiddels “als een naaimachientje loopt”, tot verbazing van Zwartepoorte. “Ik heb nooit opdracht gegeven om verder aan de motor te werken. Ik wil gewoon mijn auto terug”.

De rechter deed nog geen uitspraak en verzocht beide partijen om tot een schikking te komen. Dat overleg leverde niets op. Over twee weken volgt het definitieve oordeel. Tot die tijd blijft de zeldzame Rolls-Royce veilig – maar onbereikbaar – in de garage van de restaurateur staan. Lees ook: 105 jaar oude Rolls-Royce van $ 400.000 gestolen van parkeerplaats