Bijzondere beelden: zo test Bugatti elke wagen voordat deze naar de nieuwe eigenaar gaat
De ingenieurs laten het chassis buigen, schudden, draaien en samendrukken alsof het met hoge snelheden over het asfalt scheurt
Voordat een wagen van Bugatti ook maar één meter over de openbare weg rijdt, heeft hij al een beproeving doorstaan die z’n gelijke niet kent. In de laboratoria van het Franse merk wordt elk exemplaar tot het uiterste getest, niet op snelheid, maar op uithoudingsvermogen en kracht. Hier, ver weg van glimmende showrooms en circuits, speelt het serieuze werk zich dus af. De supercar die later met gemak meer dan 400 kilometer per uur haalt, moet eerst bewijzen dat hij zelfs onder extreme omstandigheden niet bezwijkt. Zo doet Bugatti net een stapje meer dan de meeste concurrerende merken.
Dit is hoe Bugatti iedere wagen test op kracht
In de testfaciliteit van Bugatti wordt de monocoque van de wagen, de koolstofvezel chassis, vastgezet op gigantische hydraulische platforms. Deze machines bootsen de zwaarste situaties na die een auto ooit kan meemaken, met name op professionele circuits. Zo worden extreme bochten, noodstops en brute klappen op oneffen wegdek als het ware gesimuleerd. Elke krachtsinspanning, van zijdelingse druk tot verticale impact, wordt duizenden keren herhaald. Op deze manier kan Bugatti checken of de kracht en het uithoudingsvermogen van de wagen voldoet aan de torenhoge kwaliteitseisen. Tja, iedere creatie van het Franse automerk wordt voor een absurd geldbedrag van de hand gedaan, dus dan is een instabiel chassis natuurlijk onacceptabel.
Lees ook: Extreem zeldzame Bugatti (5 exemplaren) duikt na 17 jaar weer op en moet € 2,2 miljoen opleveren
Een zowel sterk als licht chassis van koolstofvezel
De ingenieurs laten het chassis buigen, schudden, draaien en samendrukken alsof het met hoge snelheden over het asfalt scheurt. Daarmee wordt in enkele uren tijd de slijtage van vele jaren gesimuleerd. Alleen wanneer het frame volledig intact blijft, krijgt het de goedkeuring om verder opgebouwd te worden. “Het is niet de bedoeling dat er onderdelen van de wagen slijten”, zo laat een engineer van Bugatti weten. “We testen alleen om te kijken of het zál breken.”
Dat is overigens bijna ondenkbaar bij vrijwel iedere wagen van Bugatti, aangezien het merk enkel de meest hoogwaardige materialen gebruikt. Koolstofvezel, titanium en aluminium worden op een speciale manier samengebracht om een chassis te creëren dat zowel licht als ijzersterk is. Waar gewone auto’s bij een botsing kreukelen, blijft de Bugatti Chiron bijvoorbeeld grotendeels ongedeerd. Dat is natuurlijk van groot belang voor een supercar die snelheden van meer dan 400 km/u kan bereiken.
Supercars met status en behoorlijke kwaliteit
Overigens is de uitgebreide manier van testen wel een van de redenen waarom elke wagen van Bugatti zo extreem prijzig is. Het Franse merk moet zelf immers bijzonder diep in de buidel tasten om dit testprogramma keer op keer uit te kunnen voeren. Het gaat hier duidelijk niet om massaproductie, maar om met zeer veel zorg in elkaar gezette supercars. En ja, daar moet u nu eenmaal stevig voor betalen. Tegelijkertijd toont dit aan dat u niet alleen betaalt voor het merk en de bijbehorende status, maar ook daadwerkelijk voor de kwaliteit. Een wagen van Bugatti is simpelweg ijzersterk, wat evengoed een flink zakcentje waard is.
Meer lezen over Bugatti? Lees ook: Auto’s van Bugatti zijn al tot 2029 uitverkocht
Laukie Klijn
Laukie Klijn studeerde journalistiek en haalde zijn diploma aan de Schrijversacademie in Utrecht. Voor de lezers van Pure Luxe schrijft hij artikelen over alles wat met luxe te maken heeft: ’s werelds meest extravagante bolides, villa’s, horloges en jachten, alles komt voorbij. Als Laukie niet schrijft voor Pure Luxe, is hij wel op de golfbaan te vinden.