Dom Pérignon slaat opnieuw een artistieke weg in met een opvallende samenwerking met de Japanse kunstenaar Takashi Murakami. De wereldberoemde champagneproducent lanceert twee gelimiteerde edities: de Dom Pérignon Vintage 2015 en de Rosé Vintage 2010, allebei voorzien met de kenmerkende kleurrijke stijl van Murakami. De flessen en verpakkingen zijn versierd met zijn iconische bloemenmotieven, die vrolijkheid en luxe op feilloos met elkaar weten te combineren. Deze samenwerking maakt deel uit van Dom Pérignon’s Art Series, waarin het merk zijn iconische flessen in handen legt van beroemde kunstenaars. Heel uniek!

Dom Pérignon en Takashi Murakami slaan handen ineen

Dom Pérignon staat al jaren bekend om zijn streven naar perfectie, niet alleen in smaak, maar ook in uitstraling. Zo blijkt evengoed uit de samenwerking die Dom Pérignon recentelijk aanging met de Japanse kunstenaar Takashi Murakami. Deze beroemde artiest heeft de iconische fles van het in Frankrijk gevestigde champagnemerk stevig onder handen genomen en het eindresultaat liegt er beslist niet om. Takashi Murakami staat namelijk bekend om zijn bloemmotieven, die dus evengoed terug zijn te vinden op de speciale fles van Dom Pérignon. Hierdoor wordt de drank, naast een luxeproduct, een heus verzamelobject.

Het contrast tussen de strakke afwerking van het Franse champagnemerk en de uitbundige stijl van de Japanse kunstenaar is nogal groot, maar tegelijkertijd erg indrukwekkend. Het kan in ieder geval niemand ontgaan dat dit eindproduct een samenwerking is tussen twee grootheden. “Door mijn samenwerking met Dom Pérignon wilde ik een vorm van tijdreizen uitdrukken”, zo liet de stijlvolle artiest zelf weten. “Ik hoop dat mensen in de toekomst op een goede manier zullen terugkijken op 2025 als ze deze flessen zien.”

Lees ook: Champagnemerk Perrier-Jouët luidt 2026 in met nieuwe focus op elegantie, erfgoed en vrouwelijke signatuur

Extreem speciale dranken uit 2010 en 2015

Onder het levendige design van Takashi Murakami schuilt overigens nog wel gewoon de waanzinnige kwaliteit van het grote Dom Pérignon. Aan de smaak van de Vintage 2015 is namelijk niets veranderd, tot genoegen van de champagneliefhebbers onder ons. Deze fles is immers uitermate fris en krachtig, wat voornamelijk te danken is aan de tonen van citrus, bloemen en brioche.

▼ scroll verder ▼

De Dom Pérignon Rosé Vintage 2010, die evengoed van een uniek uiterlijk werd voorzien door Takashi Murakami, is daarentegen diep van karakter, met rijke smaken van rood fruit en subtiele kruidigheid. Kenners zullen beamen dat deze specifieke fles een champagne is die complexiteit en elegantie combineert. Dat klinkt als muziek in de oren, maar is dankzij de Japanse kunstenaar evenzo een lust voor het oog. Zowel qua smaak als esthetiek zit het bij deze dranken hoe dan ook wel snor.

De samenwerking tussen Dom Pérignon en Takashi Murakami is uitermate bijzonder, dus het zal niet gemakkelijk zijn om één van de flessen daadwerkelijk in handen te krijgen. Wat betreft oplage en prijzen heeft het Franse bedrijf nog niets laten weten, maar we kunnen er gerust op rekenen dat u diep in de buidel moet tasten om een Vintage Brut 2015 of Vintage Rosé 2010 te bemachtigen. Afijn, om de lancering te vieren, organiseert Dom Pérignon op 9 oktober in Tokio een speciaal evenement in de Kaikai Kiki Gallery. Daar zullen de flessen naar verwachting als warme broodjes over de toonbank gaan.

Meer nieuws over champagne? Lees ook: LVMH blijkt goud in handen te hebben: overgenomen alcoholvrije champagnemerk French Bloom doet het beter dan verwacht