TopGear-coryfee James May biedt doodgewone Porsche te koop aan
Een exemplaar dat niet alleen technisch interessant is, maar ook een hoofdstukje TopGear geschiedenis meedraagt
In de wereld van Britse televisie is James May uitgegroeid tot een karakter dat iedereen kent. Het is een man die altijd net even anders denkt en iemand die zich graag omringt met techniek die klopt tot in het kleinste detail. Juist daarom is het bijzonder wanneer een auto uit zijn privécollectie beschikbaar komt. Dit keer gaat het om zijn zorgvuldig onderhouden Porsche 911 Carrera S Coupé uit 2010, die toebehoorde aan James May zelf. Een exemplaar dat niet alleen technisch interessant is, maar ook een hoofdstukje TopGear geschiedenis meedraagt.
TopGear-coryfee James May biedt doodgewone Porsche 911 te koop aan
Wie May een beetje kent weet dat hij houdt van eenvoud die klopt. Geen schreeuwerige kleuren, geen extravagante configuraties, maar een auto die precies doet wat hij moet doen. Zijn Porsche 997.2 Carrera S is uitgevoerd in Carrara White, voorzien van 19 inch Carrera Classic velgen en rode remklauwen. Een sportieve combinatie dus.
Binnenin koos May voor Ocean Blue leder. Een donkere, ingetogen cabine die past bij zijn voorliefde voor orde en overzicht. De auto voelt typisch May. Functioneel, zorgvuldig en bovenal niets overdreven.

Handgeschakeld rijplezier
Onder de achterklep ligt de 3,8 liter zescilinder boxermotor die goed is voor 385 pk. Maar het interessantste detail zit niet onder de motorkap. Het zit in de tunnelconsole. Deze Carrera S heeft namelijk een handgeschakelde versnellingsbak. Dat was in 2010 steeds zeldzamer, omdat Porsche in die periode overstapte van TipTronic naar PDK. May koos toch voor drie pedalen. Niet omdat het moest, maar omdat het hoort bij het pure karakter van een 911.

De Porsche heeft sinds 2010 nog geen 50.000 kilometer gereden, maar is wel bijgehouden alsof hij dagelijks gebruikt werd. De onderhoudshistorie is compleet. Iedere beurt is gedocumenteerd. De auto heeft altijd binnen gestaan, droog, warm en zonder enig risico op slijtage door stilstand. Wie een 997 zoekt die technisch in perfecte staat verkeert, krijgt hier een kans die maar zelden voorbij komt.

Het meest opvallende detail van deze verkoop is misschien wel de manier waarop hij wordt aangeboden. De Porsche wordt geveild. Er is geen minimumprijs. De hoogste bieder neemt de auto mee naar huis.
Op het moment van schrijven staat het bod van de veiling op £ 55.997, omgerekend ongeveer € 63.755. Dat is een stevig bedrag voor een Carrera S in het Verenigd Koninkrijk, maar dit is geen gewone 997.
De komende dagen zal duidelijk worden hoe hoog de prijs uiteindelijk uitkomt. Eén ding staat vast. Dit wordt waarschijnlijk één van de duurste 997 Carrera S modellen van dit moment. Niet vanwege de specificatie. Niet vanwege bijzondere opties. Maar simpelweg omdat James May de eerste eigenaar was. Lees ook: Amerikaanse YouTuber rijdt getunede gifgroene Lamborghini Huracán in de prak
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.