Porsche, dat ooit het toonbeeld was van Duitse precisie en succes, blijkt nu in zwaar weer te zitten. Het merk stond decennialang symbool voor snelheid, stijl en hoogwaardigheid, maar volgens de topman, Oliver Blume genaamd, is daar vandaag de dag bijzonder weinig van over. Zo heeft de CEO laten weten dat Porsche in een fikse crisis zit. Het in Duitsland gevestigde automerk heeft te maken met tegenvallende verkoopcijfers en alsmaar stijgende kosten, wat een nogal pijnlijke combinatie is. Oftewel, er zijn drastische veranderingen nodig om het legendarische bedrijf in leven te houden.

Porsche zit daadwerkelijk in een fikse crisis

De crisis bij Porsche is niet uit de lucht komen vallen. Al maandenlang worstelt het bedrijf met teruglopende marges en dalende verkoopcijfers, vooral in belangrijke markten als China en de Verenigde Staten. Zo zag het merk in het derde kwartaal van 2025 een verlies van bijna € 1 miljard op de balans staan, een harde klap voor een wereldberoemd merk als Porsche. Een groot deel van die financiële schade komt door de enorme investeringen in elektrische auto’s, waarvan de vraag achteraf uitermate klein blijkt.

De liefhebbers van het in Duitsland gevestigde merk zijn nu eenmaal op zoek naar extreme motorgeluiden, wat de Porsche Taycan nu eenmaal niet kan bieden. Het is dus geen wonder dat dit specifieke model weinig verkocht wordt en na aanschaf afschrijft als een gek. Porsche heeft wat dat betreft simpelweg verkeerd gegokt en is mede daardoor in een historische crisis geraakt.

Een wagen van Porsche
Bron: Robin LE MEE / Unsplash

Lees ook: Dit is de mooiste ‘illegale’ Porsche ter waarde van $ 1,5 miljoen

Geopolitieke spanningen en importheffingen

Om uit de huidige crisis te komen, zal Porsche zich dus weer moeten richten op wagens met een verbrandingsmotor. Het merk kan de productie van hybridemodellen en elektrische auto’s echter niet zomaar stopzetten. De huidige situatie brengt daarom torenhoge kosten met zich mee, zeker nu de markt onzeker is. Ook geopolitieke spanningen en importheffingen in de Verenigde Staten drukken op de cijfers. De topman van Porsche laat weten dat de afzet daardoor flink is afgenomen en ook de alsmaar toenemende concurrentie maakt het erg lastig om de reeds opgebouwde voorraden te slijten.

▼ scroll verder ▼

Ondanks de tegenslagen toont Oliver Blume, die bijna $ 10 miljoen per jaar verdient, zich vastberaden, meldt Autobahn. Volgens hem ligt de sleutel tot herstel in focus en efficiëntie. Porsche gaat zijn productieprocessen herstructureren om kosten te drukken en de winstmarges te herstellen. Daarbij wordt fors geïnvesteerd in digitalisering en logistiek, zodat het merk minder afhankelijk is van externe bedrijven.

Ook wil Porsche uit de crisis komen door zijn aanbod beter af te stemmen op de verschillende markten. In het Midden-Oosten en Zuid-Amerika zal de nadruk weer op krachtige verbrandingsmotoren worden gelegd, terwijl in Europa geëlektrificeerde wagens centraal zullen staan. “Dit is een ijzersterke uitgangspositie”, zo laat Oliver Blume weten. De toekomst van het merk is volgens de topman dus allesbehalve ellendig. Nou, dat klinkt goed!

Meer weten over Porsche? Lees ook: Porsche bouwt speciaal model voor Nederland: 718 Cayman GT4 RS met bijnaam ‘De Tulp’