Douane pakt 41-jarige Duitser op die voor € 19 miljoen aan voertuigen naar Rusland liet verschepen
In het Duitse onderzoek zijn inmiddels zeven luxe voertuigen in beslag genomen
Na een uitgebreid onderzoek van de Duitse douane in Dresden is een 41-jarige man aangehouden op verdenking van grootschalige overtreding van de Europese sancties tegen Rusland. Volgens de autoriteiten zou hij via omwegen minstens 236 auto’s naar Rusland hebben verscheept, met een totale geschatte waarde van circa € 18,86 miljoen. De zaak onderstreept hoe complex en hardnekkig de illegale export van Europese auto’s richting Rusland is sinds het ingaan van de sancties.
Douane pakt 41-jarige Duitser op die voor miljoenen aan auto’s naar Rusland verscheepte
Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne gelden er strenge EU-maatregelen die de uitvoer van luxe goederen, waaronder auto’s, naar Rusland verbieden. Desondanks blijven Europese voertuigen het land binnenkomen, vaak via zogenoemde indirecte handelsroutes. Deze routes maken gebruik van derde landen waar de export formeel toegestaan is, maar van waaruit de voertuigen vervolgens alsnog naar Rusland worden doorgevoerd.
In Dresden, German customs announced the confiscation of the property of a German and Moldovan citizen who is suspected of supplying at least 236 cars worth 18.86 million euros to Russia in violation of current EU sanctions https://t.co/WU5drmDCRA
— SanctionsLIsts.org (@Sanctions_Lists) December 18, 2025
De Duitse autoriteiten geven geen details vrij over de exacte landen die in deze zaak zijn gebruikt als tussenstation. Wel is bekend dat landen in de Kaukasus en Centraal-Azië al langer een belangrijke rol spelen in deze schaduwstromen. Met name Georgië wordt regelmatig genoemd als doorvoerland voor Europese auto’s richting Rusland. De handelsstatistieken rond deze routes vertonen opvallende verschillen, wat de vermoedens van grootschalige omzeiling versterkt.
Lees ook: Nederlander (40) strijkt miljoenen op door producten van Nike en LEGO naar Rusland te exporteren
Zo rapporteert het Russische analysebureau Avtostat dat sinds begin 2024 ongeveer 34.600 gebruikte personenauto’s vanuit Georgië in Rusland zijn geïmporteerd. De officiële Georgische exportcijfers laten in dezelfde periode echter slechts acht zendingen van auto’s zien. Deze grote discrepantie wijst erop dat voertuigen mogelijk via complexe constructies of onvolledig geregistreerde transacties worden verhandeld.
Zeven luxe voertuigen in beslag genomen
Volgens Avtostat is de import van gebruikte auto’s vanuit Georgië dit jaar met maar liefst 218% gestegen. Populaire merken onder Russische kopers zijn onder meer BMW, Toyota, Volkswagen, Hyundai en Kia. Opvallend is dat ook autofabrikanten zelf, waaronder BMW, eerder al hebben aangegeven problemen te ondervinden met illegale doorverkoop en sanctieontwijking.
In het Duitse onderzoek zijn inmiddels zeven luxe voertuigen in beslag genomen. Daarnaast wist de douane contant geld en belastingteruggaven ter waarde van in totaal € 556.000 veilig te stellen. Het strafrechtelijk onderzoek naar de verdachte loopt nog, en verdere aanhoudingen worden niet uitgesloten.
De zaak in Dresden laat zien dat sanctiehandhaving een voortdurende uitdaging blijft. Ondanks uitgebreide regelgeving en controles blijken internationale handelsnetwerken creatief in het vinden van routes om verboden goederen alsnog op hun bestemming te krijgen. Lees ook: Porsches in Rusland willen opeens niet meer starten: is er opzet in het spel?
Cas Zeeman
Cas begon zijn carrière bij Hi Label eind 2022 als redactiestagiair, waarna hij nog een tijd als gastredacteur fungeerde, alvorens hij sinds november 2023 de scepter zwaait over de website van Pure Luxe. Schrijft over alles wat met luxe te maken heeft, zoals exclusieve horloges, megalomane jachten, de meest in het oog springende villa's, omstreden zakendeals en alles waar ook maar een motor in zit, voortvloeiend uit de drang om alles tot op de bodem uit te zoeken. In zijn vrije tijd mist hij geen enkele voetbalwedstrijd, luistert hij onafgebroken naar muziek uit de topjaren '60 en '70 en probeert hij zoveel mogelijk te reizen.