De nieuwe elektrische Porsche Cayenne wordt de krachtigste wagen in de geschiedenis van het merk
Zelfs Porsche haar hypercar, de 918 Spyder, kan niet tippen aan het vermogen van de elektrische Porsche Cayenne Turbo
Elektrische voertuigen staan bekend om hun indrukwekkende prestaties. Porsche maakt daar met de nieuwe elektrische Cayenne geen uitzondering op. Deze volledig elektrische SUV combineert snelheid, luxe en geavanceerde technologie op een wijze die haar voorgangers overstijgt. Met een krachtige aandrijflijn is het niet slechts een snellere variant van de reguliere Cayenne; het is het krachtigste model dat Porsche ooit heeft geproduceerd.
Nieuwe, elektrische Porsche Cayenne wordt de krachtigste wagen in de geschiedenis van het merk
De Porsche Cayenne Electric Turbo beschikt over een indrukwekkend vermogen van 1.156 pk wanneer launch control wordt gebruikt. Dit zorg ervoor dat de Cayenne Turbo het hoogste piekvermogen binnen het Porsche-assortiment. De SUV accelereert vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur in slechts 2,5 seconden, gelijk aan de beroemde 911 Turbo S. Het koppel bedraagt maar liefst 1.500 Nm, terwijl het normale vermogen op 857 pk ligt. De topsnelheid van 260 kilometer per uur maakt duidelijk dat de Cayenne Electric niet alleen krachtig, maar ook bijzonder snel is voor een voertuig in zijn klasse.
Het exterieur van de Cayenne Electric onderscheidt zich door een subtiel, afgerond ontwerp dat afwijkt van de conventionele brandstofversies. Het ontbreken van een traditionele grille en uitlaten draagt bij aan een gestroomlijnde en elegante uitstraling. Uniek zijn de uitschuifbare flappen aan de achterzijde, die de aerodynamica optimaliseren en een ongebruikelijke, maar verfijnde functie binnen het segment vervullen. Het voertuig combineert traditionele Porsche-lijnen met moderne elektrische elegantie, waardoor het zowel krachtig als luxueus oogt.

Binnenin presenteert Porsche een geavanceerd en ruim interieur. Het dashboard is voorzien van het grootste scherm dat ooit in een Porsche is geplaatst: een 14,25-inch display dat verticaal is gepositioneerd om een overzichtelijke en moderne interface te creëren. Een subtiel geplaatste steun aan de onderzijde van het scherm voegt zowel visuele aanwezigheid als functionele ondersteuning toe. Het interieur weerspiegelt een samenspel van verfijnde materialen en state-of-the-art technologie, passend bij de luxe die van Porsche verwacht mag worden.
Lees ook: Steenrijke topman van Porsche erkent zware crisis bij het Duitse merk
Meest betaalbare Cayenne in jaren
Dankzij het Nederlandse belastingstelsel en de volledig elektrische aandrijving zijn de kosten relatief gunstig. De basisversie van de Cayenne Electric is verkrijgbaar vanaf € 109.900, terwijl de Turbo-variant € 171.000 kost. Ter vergelijking: een benzine gestookte Cayenne E-Hybrid begint bij € 122.200. Alle modellen zijn uitgerust met een 113 kWh-accu, laden aan een reguliere laadpaal tot 11 kW. Snelladen gaat tot maximaal 390 kW, waardoor efficiëntie en snelheid hand in hand gaan.
Porsche zet hoog in met deze elektrische SUV. Voor liefhebbers van een brandstof aangedreven Cayenne is er goed nieuws, want beide krachtbronnen zullen naast elkaar in het Porsche-assortiment worden aangeboden. Hiermee volgt het de trend van de Macan. Want deze compacte SUV zou eigenlijk worden opgeschort wegens een tegenvallende vraag aan elektrische Porsches. Hoeveel verkopen er door de Cayenne Electric zullen worden weggesnoept blijft de vraag, al zal het lagere prijskaartje zeker impact maken. Lees ook: Schitterende Porsche uit 1964 wordt te koop aangeboden op Marktplaats en is in één klap bijna de duurste auto op het platform
Allart Hendrikx
Allart Hendrikx begon zijn carrière in 2025 bij Pure Luxe als online redacteur. Hier schrijft hij over schitterende jachten, verfijnde horloges, exclusieve vakantieoorden en wellicht zijn grootste passie: auto’s. Of ze nu geruisloos voorbij glijden of met een brullende V8 de weg domineren, het karaktervolle design blijft hem fascineren. Met zijn verhalen brengt hij de wereld van luxe een stukje dichterbij, zodat iedereen kan genieten van de verfijningen van het leven.