Er komt in Nederland een aparte, veel hogere vliegtaks voor privéjets. Vanaf 2030 moeten passagiers van privévluchten nóg dieper in de buidel gaan tasten om deze belasting te bekostigen, afhankelijk van de afstand. Deze kersverse regel zal op jaarbasis tientallen miljoenen in het laatje moeten brengen. Passagiers van commerciële vluchten zullen echter niet op een soortgelijke manier worden benadeeld vanaf 2030, tot genoegen van wereldreizigers met een kleinere portemonnee.

Vliegtaks op privéjets zal worden opgeschroefd

Nederland voert de komende jaren grote veranderingen door op het gebied van vliegen en autorijden. De belangrijkste maatregel is een speciale, hogere vliegtaks voor privéjets. Het kabinet wil dat de passagiers van deze toestellen over zo’n vijf jaar veel meer belasting gaan betalen. De reden is dat privéjets per passagier veel vervuilender zijn dan gewone lijnvluchten. Daarom vindt de politiek dat de kosten eerlijker moeten worden verdeeld.

Ook de belasting voor gewone vluchten verandert vanaf 2027, maar die zal niet zo torenhoog worden als de vliegtaks voor privéjets, meldt NUnl. Passagiers van vliegtuigen met negentien of minder zitplaatsen betalen vanaf 2030 tussen € 420 en € 2100, afhankelijk van de afstand van hun vlucht. Het kabinet verwacht dat dit jaarlijks € 58 miljoen oplevert.

Een privéjet
Bron: Niklas Jonasson

Lees ook: Man annuleert het van school halen van zijn dochter omdat privéjet ($ 22 miljoen) een spoedschoonmaak nodig had

“Het toonbeeld van decadente verspilling”

Volgens GroenLinks-PvdA-Kamerlid Luc Stultiens is dit een belangrijke stap, omdat privévliegtuigen volgens hem “het toonbeeld zijn van decadente verspilling” die het klimaat te zwaar belasten. De vliegtaks van privéjets zal dus naar verwachting ook de jaren na 2030 niet omlaag worden gebracht. Dat geldt evengoed voor de belasting op commerciële vluchten. Vanaf 2027 wordt de belasting hoger naarmate de vlucht verder gaat. Korte vluchten tot 2000 kilometer blijven € 29,40. Middellange vluchten tussen 2000 en 5500 kilometer gaan € 47,24 kosten. Voor lange vluchten boven 5500 kilometer betalen reizigers straks € 70,86 per ticket. Dat is niet niks, maar in vergelijking met de vliegtaks op privéjets zijn het gangbare bedragen. De bedoeling is dat vliegen eerlijker wordt belast op basis van afstand en uitstoot.

▼ scroll verder ▼

Meer lezen over privéjets? Lees ook: Dit bedrag moet je verdienen om een privéjet te kunnen bezitten