Ook in 2025 blijven de uitgaven aan producten op de luxemarkt wereldwijd stabiel. Uit cijfers is gebleken dat de totale waarde van de luxemarkt om en nabij de € 1,44 biljoen bedraagt. Dat is opvallend, zeker gezien de economische en geopolitieke onzekerheid van de laatste jaren. De luxesector blijft dus in grote lijnen overeind, ondanks prijsschommelingen en inflatie. Klaarblijkelijk zijn mensen ondanks alle financiële onzekerheid nog altijd bereid om serieuze geldbedragen stuk te slaan in luxueuze winkels en webshops. Tja, we moeten er allemaal natuurlijk wel een beetje netjes bij lopen, toch?

Luxemarkt blijkt wederom stabiel te zijn

Hoewel de wereldwijde economie op dit moment allesbehalve stabiel is, blijkt de luxemarkt nog altijd bijzonder relevant te zijn, meldt Euromonitor. Hoewel de totale luxebesteding gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar, is de productvoorkeur van de consument wel duidelijk veranderd. Er is een duidelijke trend naar ervaringen en diensten in plaats van peperduur materiaal. Ja, de luxemarkt zit ook boordevol peperdure uitjes en exclusieve diensten, en die zorgen er evengoed voor dat deze markt stabiel blijft.

De omzet is bijna niet veranderd in de categorie ‘tastbare luxegoederen’. Denk daarbij vooral aan hoogwaardige sieraden, exclusieve tassen en extreem dure jassen. Dit deel van de luxemarkt bleef stabiel ten opzichte van voorgaande jaren met een omzet van zo’n € 358 miljard. Het aantal kopers is echter met maar liefst 60 miljoen afgenomen. De mensen die dit soort luxegoederen kochten, zowel dit als vorig jaar, zijn dus aanzienlijk meer gaan aanschaffen.

Een Mercedes en Bentley
Bron: Zero take / Unsplash

Lees ook: Gucci-moederbedrijf verkoopt € 1,4 miljard aan vastgoed in Parijs aan investeringsbedrijf en strijkt zo € 800 miljoen op

Met een dure zonnebril flaneren op het strand

Een aantal producten zorgt er al jaren voor dat de luxemarkt stabiel blijft. Het gaat dan met name over exclusieve juwelen en brillen. Zo kunt u tegenwoordig niet meer over straat zonder Rolex om de pols en een zonnebril van Versace op de neus. Deze objecten waren de afgelopen jaren keer op keer een hit bij het grote publiek en zorgen dus voor een groot deel van de totale omzet in het hogere segment.

▼ scroll verder ▼

Toch is de luxemarkt tegenwoordig evenzo stabiel dankzij hoogwaardige diensten en ervaringen. Kennelijk geeft men steeds vaker veel geld uit aan reizen en dagjes uit. Zo is het vandaag de dag bijzonder prijzig om een middag naar het wellnesscentrum te gaan of te genieten van een luxe cruise langs de kust van Spanje. Het liefste liggen mensen dus met een kostbare zonnebril en een gouden ketting op het strand. Ja, dat klinkt inderdaad wel erg aantrekkelijk, maar het moet heel wat duiten kosten, helaas.

Meer lezen over de luxemarkt? Lees ook: LVMH verliest titel van meest waardevolle luxeconcern ter wereld aan Hermès