McLaren Automotive en JVCKENWOOD verrassen bezoekers van de CES®
2016 elektronicabeurs in Las Vegas, Nevada, met een bijzondere en innovatieve concept car. De McLaren 675LT JVCKENWOOD Concept is gebaseerd op de McLaren 675LT Coupé en voorzien van een groot aantal technische hoogstandjes, met als doel het vieren van het 25-jarig jubileum van McLarens partnerschap met de Formule 1.

De basis voor de samenwerking met JVCKENWOOD is een prototype van de McLaren 675LT Coupé. De 675LT Coupé, die kort geleden in productie is gegaan in het hypermoderne McLaren Production Centre in Woking, Engeland, is het meest op de bestuurder gerichte, lichtgewicht en aerodynamisch geoptimaliseerde model uit de Super Series van McLaren. Er zullen slechts 500 exemplaren gebouwd worden, die overigens allemaal binnen enkele maanden verkocht waren. In Nederland wist Louwman Exclusive, als enige vertegenwoordiger van het merk in Nederland, maar liefst vijf 675LT’s en zeven 675LT’s Spider te bemachtigen en te verkopen. De orderporteffeuille was aanzienlijk groter.

McLAREN 675LT JVCKENWOOD Concept

Het McLaren designteam, onder leiding van ontwerper Peter Wilkins, kreeg de opdracht het JVCKENWOOD CAROPTRONICS-systeem in de 675LT Coupé te integreren. Er is nauw samengewerkt met de specialisten van JVCKENWOOD uit Japan om het interieur van de 675LT geschikt te maken voor de inbouw van het systeem. Een flinke uitdaging, want het interieur van het topmodel uit de Sports Series is zeer doelgericht en minimalistisch ontworpen, met de focus op gewichtsbesparing. Toch bleek dat het ideale uitgangspunt voor de McLaren 675LT JVCKENWOOD Concept.

Nieuwe materialen en stoffen

Om de integratie van JVCKENWOOD’s technologie mogelijk te maken ontwierp het team een geheel nieuw interieur waarin een mix van bekende McLaren-componenten en innovatieve nieuwe materialen en stoffen is toegepast. Het geheel is direct herkenbaar als McLaren, maar duidelijk een stap vooruit in de toekomst. Het dashboard en de tunnel zijn afgewerkt met Carbon Black Nappaleer, terwijl voor het gedeelte waar de bestuurder tegenaan kijkt Geometrical Black Technical stof gebruikt is met een speciale toplaag die reflecties tegengaat. Het geheel is zo gepositioneerd dat het lijkt alsof een deel van het dashboard zweeft op een strook Satellite Grey Technical stof die vanaf het dashboard overgaat in de deurpanelen.

Head Up Display (HUD)

De gebruikelijke middenconsole is, samen met de bediening van de airconditioning, geheel weggelaten om een extra ruimtelijk effect te creëren. Het stuurwiel is afkomstig van de meest extreme McLaren die er bestaat, de exclusieve P1GTR. De DRS- en IPAS- bedieningsknoppen van dit stuur zijn vervangen door knoppen om het beeld van het Head Up Display (HUD) in te stellen. Het HUD, voorzien van een op de luchtvaart gebaseerde lay-out, maakt een conventioneel instrumentarium overbodig. Dit is daarom weggelaten en vervangen door extra ventilatieroosters uit satijnkleurig koolstofvezel die de bestuurder van koele lucht voorzien. Het interieur krijgt kleur door enkele subtiele details in Calypso Orange, zoals het gedeelte rond de op het stuur gemonteerde start/stopknop.

Strata Ribbed Textile

De wangen van de sportstoelen van de 675LT zijn bekleed met nappaleder in de kleur Calypso Orange. Dit materiaal komt terug in de armsteunen. Die verdwijnen overigens volledig uit het zicht wanneer de bestuurder is gaan zitten om de focus puur op het rijden te houden, en niet af te leiden. Oranje accenten zijn verder te zien op de beensteunen tegen de middentunnel en de geleiders voor de gordels ter hoogte van de schouders. Voor de achterkant van de stoelen en het centrale gedeelte van de tunnelconsole en armsteunen is Satellite Grey Technical stof gebruikt. Het middengedeelte van de stoelen en de vloermatten, die zijn voorzien van een 675LT-logo, zijn bekleed met Strata Ribbed Textile, een nieuw materiaal dat McLaren voor het eerst gebruikt. Boven de bestuurder is het display van het DRVM-systeem (Digital Rear View Monitor) gemonteerd. Het is geïntegreerd in de met Carbon Black nappaleder beklede hemel die rondom is afgewerkt met Deep Cobalt Blue stiksels.

Camera’s

Het exterieur van de McLaren 675LT JVCKENWOOD Concept is nauwelijks gewijzigd ten opzichte van de al extreem vormgegeven 675LT Coupé. In beide portieren is een achterwaarts gerichte camera gemonteerd, afgedekt door een spoilertje, en boven de nummerplaat aan de achterzijde zit de derde camera in een Palladium Grey gekleurde behuizing. Opvallender zijn de zilverkleurige JVCKENWOOD racestrepen, die beginnen bij het McLaren-logo op de neus van de auto en via het dak doorlopen naar de Longtail Airbrake achterspoiler. Ook aan de zijkant zijn racestrepen zichtbaar die verdwijnen in de luchtinlaten. De zilverkleurige strepen contrasteren met de Onyx Black gespoten carrosserie en laten de hoogglans zwarte superlichtgewicht wielen fraai uitkomen, net als de zwartgrijze accenten in het interieur.

JVCKENWOOD CAROPTRONICS

De technologische snufjes waarmee JVCKENWOOD de 675LT Concept uitrustte, zijn even bijzonder als verbazend. De volledig digitale cockpit is slechts een deel van waar JVCKENWOOD’s CAROPTRONICS toe in staat is. JVCKENWOOD’s all-in-one Head Up Display (HUD) is in de McLaren 675 LT Concept gecombineerd met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) om de bestuurder van de juiste informatie te voorzien. Het systeem bestaat uit drie componenten:

– Het HUD vervangt het klassieke instrumentarium. De bestuurder krijgt alle essentiële informatie geprojecteerd op de voorruit en hoeft zijn ogen dus niet meer van de weg te halen en te focussen op een display achter het stuurwiel. Het voordeel voor de bestuurder is een betere focus op de weg of het circuit, met meer veiligheid en controle als gevolg. Het ADAS-systeem herkent andere voertuigen en geeft de bestuurder via een interface alleen de informatie door die op dat moment relevant is.

– Naast het HUD vervangen twee digitale, in de carrosserie geïntegreerde camera’s de buitenspiegels van de 675LT Coupé. Het weglaten van de klassieke buitenspiegels bespaart gewicht en draagt bij aan de aerodynamica, waardoor er bij hoge snelheden meer neerwaartse druk gerealiseerd wordt.

– De derde component van het CAROPTRONICS-systeem in de McLaren 675LT JVCKENWOOD Concept is DRVM, dat de klassieke binnenspiegel vervangt. Drie camera’s, een aan elke zijkant en een middenachter op de auto, geven gezamenlijk een breder en vollediger beeld van wat er achter de auto gebeurt. DRVM minimaliseert de dode hoek en vergroot met de hoge resolutiebeelden de controle van de bestuurder.

CES Las Vegas
De McLaren 675LT JVCKENWOOD Concept is van 6 tot en met 9 januari te zien op de stand van JVCKENWOOD (1702) tijdens de CES in Las Vegas.
Dichter bij huis zijn de nieuwste modellen van McLaren te zien in de showroom van Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en dealer van McLaren in Nederland. De modellen uit de Sports Series en Super Series, waaronder de onlangs geïntroduceerde McLaren 570S Coupé, zijn er te zien en direct te bestellen.