Als je het woord luxe in de encyclopedie opzoekt, staat er bovenaan: ‘wat prettig is, maar niet nodig’. Ik zou zelf ‘prettig’ als definitie aan het woord luxe koppelen. Ja, natuurlijk kan ik leven zonder espressoapparaat, maar een leven met espresso is wel zo prettig. Ik zie luxe als een vorm van comfort, ongeacht de prijs. Wanneer je van je baas een dag vrij mag nemen om naar het strand te gaan, ervaar je ook een gevoel van luxe. Luxe betekent voor mij genieten en vooral de vrijheid om te mogen genieten. Want laten we eerlijk zijn, met een goede gezondheid geniet je toch net even wat meer van het leven.

In onze maatschappij koppelen we luxe vooral aan producten. Tijdens de laatste economische crisis zag je in het modebeeld dat mensen minder opvallend gekleed gingen, maar wel hoogwaardig gekleed wilden blijven gaan. Veel mensen hadden opeens een kleiner budget, maar wilden toch blijven genieten. Men ging dan minder vaak uiteten, maar bleef wel dezelfde restaurants bezoeken. Voor vakanties gold hetzelfde: dan maar één week per jaar op vakantie, als we maar niet op een camping hoeven te staan.

In ons familiebedrijf Oger uitte de economische crisis zich toen klanten met minder budget slechts onze winkel bezochten tijdens de uitverkoop. Oger leeft van de marge die we moeten maken, dus we moesten in deze periode met een oplossing komen. Dat is de Oger Red collectie geworden: altijd een Oger pak voor 398 euro. Wij waren overigens positief verrast door wie deze pakken bij ons kochten! Wij ontvingen bijvoorbeeld een projectontwikkelaar die tien van dit soort pakken kocht om op bouwterreinen mee rond te lopen, maar die ook een handgemaakt jasje van Attolini nodig had om zijn gasten op zondag te ontvangen. Oger Red werd door de crisis een fenomeen en kreeg de onofficiële titel ‘Affordable Luxury’. Dat vind ik zo mooi aan ons bedrijf: een Oger product wordt door onze klanten ervaren als luxe, ongeacht de prijs.

Wat mij betreft komen we nu tot de kern van wat luxe is: luxe zit hem niet in de prijs, maar luxe is het gevoel dat je krijgt als je van iets geniet. Of het nu een pak is of een zonsondergang. En dat kun je stiekem toch wel op dat moment nodig hebben.

Sander Lusink
Brand director en mede-eigenaar van Oger

Lees hier de vorige column van Sander.

Lees hier meer artikelen uit Pure Luxe Magazine 2