De nieuwe Mercedes-Benz G-klasse is gepresenteerd en is zoals we gewend zijn weer precies wat een G-klasse moet zijn – maar dan net iets beter. Het is weer een robuuste, ruige terreinwagen geworden. Toch heeft de G-klasse naast deze eigenschappen een hoog comfortabel en luxegehalte. Als boegbeeld van de terreinwagen in ’t algemeen is de G-klasse al sinds jaar en dag in trek bij menigeen. De terreinwagen omvat alles wat men zoekt in een auto uit een dergelijke klasse en lijkt telkens op ’t hoogtepunt van z’n kunnen te zitten. Toch weet Mercedes-Benz er iedere keer weer een schepje bovenop te doen en lijkt perfectie steeds verder benadert te worden.

De nieuwe Mercedes-Benz G-klasse

Wanneer Mercedes een nieuw model op de markt brengt, kijken we altijd uit naar de innovatieve veranderingen en aanpassingen die het merk zo onderscheidend maken. Deze nieuwe G-klasse is daar geen uitzondering op en kent ten opzichte van z’n voorganger de nodige veranderingen. Zo heeft deze editie een nieuw onderstel, DYNAMIC-SELECT rijprogramma’s, G-MODE en drie 100% sperdifferentiëlen. Die laatste verhogen het rijcomfort zowel on-road als offroad.

dit is de nieuwe mercedes-benz g-klasse Pure Luxe

Sinds de eerste editie in 1979 het daglicht zag, is er aan uiterlijke eigenschappen vrijwel niets veranderd. Tuurlijk, zo af en toe krijgt de AMG of Brabus-versie een ietwat agressieve neus, maar in de basis is vrijwel iedere G-klasse hetzelfde. Ondanks deze minimale uiterlijke wijzigingen heeft de G-klasse wat betreft techniek en comfort altijd vooropgelopen en vooruitgang geboekt.

dit is de nieuwe mercedes-benz g-klasse Pure Luxe

Ook deze G-klasse zit weer boordevol innovaties en aanpassingen die het rijcomfort en de beleving ten goede komen. Denk aan LED-koplampen, een grote verscheidenheid aan rijassistentie-systemen en hoogwaardig luxe lederen bekleding. Natuurlijk zijn er ook kleine subtiele wijzigingen in het exterieur doorgevoerd. Zo is de nieuwe G-klasse 53mm langer en 121mm breder geworden. Geen opvallende wijzigingen, maar zaken die aangeven dat Mercedes-Benz finetuning hoog in ’t vaandel heeft staan.

dit is de nieuwe mercedes-benz g-klasse Pure Luxe

Verhoogd rijcomfort

De G-klasse heeft door z’n Dynamische rijprogramma’s meer te bieden dan voorheen. Er kan door de bestuurder gekozen worden uit een grote variatie aan instellingen – ieder met z’n eigen voordelen en beleving. De G-klasse kan in de Individual, Sport, ECO of Comfort-stand uit de voeten. In iedere stand worden eigenschappen zoals motor, transmissie, onderstel, besturing en assistentie-systemen aangepast. Mede door deze eigenschap wordt de G-klasse in z’n geheel naar een hoger niveau getild.

dit is de nieuwe mercedes-benz g-klasse Pure Luxe

Tevens is er dan nog de ‘G-MODE’ die de wagen geschikt maakt voor het terrein. Deze past onder andere actieve demping toe zodat je praktisch over een zwevend tapijt door het terrein beweegt. Wat betreft kracht en performance hoeven we in deze nieuwe G-klasse ook niet te klagen. Zo krijgt de nieuwe G500 een krachtige 4.0-liter V8 bi-turbo met een vermogen van 422pk.

dit is de nieuwe mercedes-benz g-klasse Pure Luxe

De nieuwe G-klasse is weer een klasse beter

Zoals aangegeven is het aan Mercedes-Benz om iedere keer op de proppen te komen met relevante innovaties en bovengemiddeld goede prestaties. De nieuwe G-klasse zit boordevol innovatie. Dit zien we onder andere terug in de elektromechanische besturing die de bestuurder van meer feedback voorziet dan voorheen. Tevens is de G-klasse uitgerust met een nieuwe automatische transmissie met kortere overbrenging dan zijn voorganger. Hierdoor rijdt de auto bij lagere toerentallen stiller én comfortabeler. Tevens wordt het brandstofverbruik op deze manier zo ver mogelijk gereduceerd.

dit is de nieuwe mercedes-benz g-klasse Pure Luxe

Al met al een nieuwe G-klasse die het niveau van de SUV in ’t algemeen naar een hoger niveau weet te tillen. Het is moeilijk om zaken te veranderen wanneer iets al goed is, maar toch lukt het Mercedes-Benz keer op keer weer. Daarnaast kun je je afvragen of een auto van dit kaliber wel zo gefocust moet zijn op comfort, maar wij begrijpen deze ontwikkeling maar al te goed. De SUV is veranderd in een stadsauto met status en stijl – het terrein is een bijzaak, maar wel een bijzaak die met het grootste gemak getackeld kan worden in deze nieuwe G-klasse.