De Porsche 908 is een auto die aan de wieg stond van Porsche’s succes in Endurance racing. Het merk domineert al tientallen jaren in de races die bekend staan om hun extreem lange ritten en daarmee vele kilometers. Er werden slechts 31 Porsche 908’s geproduceerd. Een hoeveelheid die zorgt voor gegarandeerde spanning zodra er eentje in het internationale circuit te koop staat – of zoals nu geveild zal worden.

Porsche 908 Works ‘Short-tail’ Coupé uit 1968

Het spectaculaire aan dit verhaal begint al bij het feit dat er ‘Short-tail’ in de typeaanduiding wordt gebruikt. Het gaat hier namelijk om één van de slechts vijf Porsche 908’s die werd uitgerust met het zogenaamde Short-tail koetswerk (Kurzheck). Een 908 met Short-tail carrosserie werd over het algemeen lichter bevonden dan een 908 met long-tail body. Echter, die laatstgenoemde wist dan wel weer meer downforce te produceren. Iets wat rustig essentieel is te noemen tijdens het autoracen.

Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe

Naast de bijzondere koets van deze Porsche 908 is er nog iets wat ‘m anders maakt dan andere modellen van deze soort. Deze Porsche 908 heeft namelijk (samen met een andere 908) meegedaan aan de 1000km van Spa Francorchamps. Hier werd de auto door z’n bestuurder Jochen Neerpasch tegen een telefoonpaal geparkeerd. Het ongeluk zorgde ervoor dat de bestuurders destijds buiten bewustzijn tot stilstand kwam en naar het ziekenhuis afgevoerd moest worden. Hij had overigens enkel een beetje last van hersenschudding, dus het ongeluk kende geen ernstige gevolgen.

Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe

De Porsche werd teruggestuurd naar de fabriek van het automerk en werd daar enigszins opgelapt. Vervolgens werd de auto verkocht aan een Zwitserse verzamelaar. Uiteindelijk dook deze specifieke Porsche op in Portland, Oregon. Hier werd hij volledig in ere hersteld – voorzover dat nog moest gebeuren – en inmiddels is de bijzondere auto weer klaar voor vintage races. De auto verleend eveneens toegang tot Porsche’s grootste event, Rennsport Reunion. Mocht je de auto op de kop weten te tikken, dan behoor je tot een zeer select gezelschap.

Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe

Een Porsche 908 is een zeer populair collectorsitem

Dat je bij dit pareltje niet voor een dubbeltje op de eerste rang zal zitten, dat moge duidelijk zijn. Er is in 2016 al eens een Short-tail 908 van eigenaar verwisseld voor ruim $3.000.000. De verwachting is dan ook dat deze auto een zeer grote som geld op zal moeten brengen. Hoeveel het daadwerkelijk wordt, dat is vooralsnog onbekend. Duidelijk is wel dat ‘ie gegarandeerd een nieuwe eigenaar zal vinden. Het is namelijk een auto die liefhebbers en kenners beslist in hun verzameling willen hebben.

Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe Porsche 908 short-tail le mans endurance racing RM Sotheby's Pure Luxe

Bron: RM Sotheby’s / Robin Adams